prosim o radu
sosna
dobrý den,moc vás prosím o radu.týká se mého teď už bývalého manžela.bude to už 7 let co jsme se potkali a už tenkrát byl na pervitinu,ale ne tolik jako teď.poslední 4 roky do toho spadl natolik že přišel o ženu,syna,o rodiče,nemá žádné kamarády a spousty dluhů.myslela sem si že se to po narození syna změní,ale nikdy nepřestal.bil mě před nim,nadával,plival atd,jen když na to neměl nebo byl na dojezdu.po 6 letech sem se rozvedla a i přes to všechno ho mam stále ráda a chtěla bych mu pomoci.nemá nikoho jen syna,díky kterému tu ještě je.na léčení sem ho za ty léta nedostala i přes to že přišel o všechno.nemůžu už ho takhle dál vidět,jak se ničí,když tu má 5 letého syna.prosím vás co mam udělat aby se z toho dostal,jestli to ještě půjde.nikoho jiného nemá....děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, popisujete sociální úpadek Vašeho bývalého manžela a z Vašeho psaní je cítit jak pro Vás tento vztah rozvodem asi vůbec neskončil. Ráda byste bývalému muži pomohla, to je zajisté hezké, ale hlavním předpokladem je vždy to, že závislá osoba je motivována a ochotna spolupracovat. Bez toho to nejde. Užívání pervitinu a vůbec všeobecně zneužívání psychotropních látek bohužel vedou k těmto nešťastným koncům. Takto přes internet nepoznám, jak na tom váš bývalý manžel je s motivací a chutí něco měnit, k tomu je zapotřebí osobní kontakt a pohovor. Bylo by úplně nejlepší, kdyby navštívil odborníka, ale to by musel sám chtít. Co vím určitě, že nikdy není pozdě začít "znova" a postupně si dávat život do pořádku. Spoustě lidem se podařilo ze závislosti vymanit a dnes žijí plnohodnotné životy bez drog. Šance mají všichni, ale znova opakuji - je zapotřebí chtít. Pak se dá drogová závislost poměrně úspěšně léčit. Jestliže ale závislá osoba svůj problém nevnímá jako problém, odmítá pomoc a není ochotna spolupracovat, těžko se pak pro ni dá něco udělat. Je to pak hodně vyčerpávající až zničující pro ty, co pomáhají. Proto je zapotřebí si předem určit hranici, kam až jste ochotna v pomáhání zajít a nenechat se manipulovat. Myslím, že by pro Vás v tuto chvíli bylo nejrozumnější, kdybyste si o Vaší konkrétní situaci došla osobně popovídat a nechala si poradit v dalších případných krocích. Zároveň si zcela upřímně myslím, že byste i Vy sama po tom, co jste si prožila, zasloužila podporu, kterou byste takto mohla získat. Když mi napíšete, jaká větší města jsou ve Vaší dostupnosti, můžu Vám nějaké vhodné odborné zařízení doporučit. Například v Praze máme poradnu, které je přímo určena rodičům a partnerům závislých uživatelů. Zatím se mějte hezky a ozvěte se. Ať se Vám i synovi daří. M.K.