prevencia
July
Dobrý deň rada by som sa vás opýtala niečo o prevencii. Viem, že sa delí na primárnu, sekundárnu a terciárnu no rada by som o nich vedela aj niečo viac. Budem rada ak mi odpoviete, prípadne mi poradíte stránky, kde si to môžem prečítať. S pozdravom July

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Do oblasti prevence se z tohoto pohledu vejde celý systém péče o drogově závislé. Od primární prevence přes harm reduction (snižování škod, např. výměna injekčních stříkaček) až po léčbu a doléčování. Primární prevence je stručně řečeno snaha o předcházení tomu, aby byly drogy vůbec kdy užity. Sekundární prevence je předcházení rozvoji a přetrvávání závislosti u osob, které již drogu užívají nebo se na ní stali závislými, obvykle používána jako souborný název pro včasnou intervenci, poradenství a léčení. Terciární prevence je předcházení vážnému či trvalému zdravotnímu a sociálnímu poškození z užívání drog. V tomto smyslu je terciární prevencí: (1) resocializace či sociální rehabilitace u klientů, kteří prošli léčbou vedoucí k abstinenci nebo se zapojili do substituční léčby a abstinují od nelegálních drog, (2) intervence u klientů, kteří aktuálně drogy užívají a nejsou rozhodnuti užívání zanechat, souborně zvané Harm Reduction – zaměřují se především na snížení zdravotních rizik, zejména přenosu infekčních nemocí při nitrožilním užívání drog. Takže otázka "prevence" je obrovskou oblastí. Pokud byste si chtěla něco o systému péče přečíst, tak se můžete podívat do rubriky Pomoc a léčba na našem webu, dále můžu doporučit literaturu (např. Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha 2003 nebo Kalina, K.: Základy klinické adiktologie. Praha 2009.) Stránky, kde se můžete dozvědět řadu informací jsou např. www.drogy.net (drogový informační server), www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti ČR), www.adiktologie.cz (Centrum adiktologie 1. lékařské fakulty UK). Na Slovensku existuje také monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, jejich web je http://www.infodrogy.sk/.