prosba o radu
Jana
Dobrý den, ráda bych se s Vámi poradila - mám švagrovou (45 let), která už je více let těžká alkoholička. Asi 3 roky už nijak nepracuje (není hlášena ani na úřadu práce), je jen doma, ven vychází v podstatě jen na nákup alkoholu a cigaret. Téměř nejí (má podváhu) a jediné, co konzumuje, je tvrdý alkohol a nikotin (obojí v hojné míře). Je slabá, sotva dokáže obsloužit sama sebe, má četné zdravotní problémy. Rodina se jednou pokusila o ambulantní léčbu, ale bez úspěchu, nyní už to ona i rodina vzdala. Nemohu se dívat na to, jak si příbuzná ničí vlastní život i vztahy s rodinou (děti ji už dávno zatratily, neprojevují nejmenší zájem, manžel se tváří, že se nic neděje, zbytek příbuzenstva ji kritizuje). Nevím, co bych pro její záchranu mohla sama udělat, když ona sama dobrovolně do léčebny asi nepůjde a na ambulantní léčbu nemá sílu. Ráda bych jí pomohla i se začleněním do různých aktivit, zájmů, práce (nyní ale práce schopná evidentně není). Moc vám předem děkuji za odpověď. Jana

Odpověděl: Uživatel Testovací
Dobrý den, naše poradna se zaměřuje především na nealkoholové drogy, ale pokusím s Vám odpovědět. Je od Vás velmi ohleduplné, jak přemýšlíte o své švagrové a zvažujete možnosti pomoci. Jen chci ještě zdůraznit to, co si sama jistě dobře uvědomujete, totiž, že jakákoli změna závisí především na rozhodnutí Vaší švagrové. To je často u drogově závislých (a závislost na alkoholu je snad ještě závažnější než na jiných látkách) velká potíž - můžete Vaší švagrovou různě podporovat, ale nebude-li sama jakoukoli změnu chtít realizovat, nestane se nic. V těchto případech je důležité myslet na své možnosti a limity, i to je často náročné. A jak pomoci? Není-li vůči Vám uzavřená, tak myslím, že ty nejjednodušší věci mohou být přínosné - občasná návštěva, telefon, rozhovor, podpora. Zkusit třeba společně navštívit nějaké odborníky či svépomocné skupiny (jako např. AA - http://aacesko.sweb.cz/ ). To nejtěžší je najít motivaci k léčbě - ve spolupráci s ambulantním odborníkem pomoci do pobytové léčby (asi ideální řešení např. v PL Červený Dvůr). Důležitá je zřejmě, jak situaci popisujete, sociální a zdravotní stabilizace - tedy návštěva úřadu práce, lékařská prohlídka atp. Malé krůčky mohou pomoci s větším cílem. Pan doktor Nešpor má rozsáhlé stránkdy s řadou publikací online i jiné inspirativní zdroje - http://www.drnespor.eu/ třeba tam shledáte něco užitečného. Držím Vám palce, a kdybyste potřebovala, ptejte se na další věci.