syn
paloucková
Dobrý den, dnes jsem po dvou letech zase potkala syna a mluvila s ním. Žije už 4 rokem na ulici. 10 M byl zavřený. Je s přítelkyní, ona nemocní žloutenkou C. Asi určitě něco berou. Srdceryvně tvrdí, že by se nechali léčit aby mohli sehnat práci atd. Bohužel jim moc nevěřím,ale šanci bych jim chtěla dát. Synovi jsme už pomohli 2x ale pokaždé se tam vrátil. Teď po tom vězení tvrdí, že chce vše změnit. Převážně se pohybují v Plzni. Já na to bohužel a nemám prostředky. Je možné jim nějak pomoci anebo je nastartovat a dát jim šanci? Děkuji mockrát za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud syn s přítelkyní užívají drogy a chtějí se léčit(ovšem nefunguje to tak, že se nechají vyléčit, ale léčba je proces, který vyžaduje od závislého vyvinutí poměrně velké vlastní aktivity), pak bude nejjednodušší aby v Plzni navštívili kontaktní centrum a poradili se zde o tom, jaký typ léčby pro ně bude vhodný – podle toho, co popisujete to vypadá na pobytovou léčbu v psychiatrické léčebně zaměřené na léčbu závislostí nebo léčbu v terapeutické komunitě. V kontaktním centru jim pomohou nejenom léčebné zařízení vybrat, ale také zprostředkovat a pomůžou jim i se zařizováním potřebných formalit (včetně např. zařizování dokladů, evidence na úřadu práce, sociálních dávek). Služby v kontaktním centru jsou bezplatné, v léčebně je léčba hrazena ze zdravotního pojištění – platí se pouze regulační poplatek 60,-Kč za den (pokud dotyčný prokáže, že je v hmotné nouzi, je možné jednat o prominutí), na léčbě v terapeutické komunitě se klient finančně spolupodílí – v každé komunitě je částka jiná, ale většinou ji lze uhradit ze sociálních dávek. V kontaktním centru oběma poradí, jakým způsobem postupovat, pokud budou chtít podstoupit léčbu žloutenky typu C(často se vyžaduje např. půlroční abstinence od všech návykových látek, nicméně samotná žloutenka typu C není na překážku, pokud by chtěli pracovat). Zde jsou kontakty: Centrum protidrogové prevence, o.p.s. Kontaktní centrum, Havířská 11, Plzeň, 301 00, telefon: 377 421 374, Mgr. Dagmar Špillerová, http://www.cppt.cz. Kontaktní centrum Teen Challenge Plzeň, sdružení právnických osob, Husova 14, Plzeň, 301 00, telefon: 377 235 526, Karel Nyerges; Mgr. Michaela Hlavová, http://www.tycko.cz. Mějte se hezky. P.S.: Tato zařízení můžete navštívit také Vy sama a možnostech další pomoci se zde poradit (pokud nejste z Plzně, napište, kde bydlíte a já Vám kontakty na obdobná zařízení vyhledám).