znesvéprávnění duševně nemocné
Jiri
Dobrý den, potřeboval bych poradit. Nejprve nastíním situaci. Moje sestra již 15 let prochází nejrůznějšími ústavy. Momentálně má diagnostikováno několůik duševních poruch, například bulimie, alkoholismus, závislost na prášcích apod. Od mládí sociální fobie, deprese. Má dítě, cca 6 let a žije s mojí mámou v jedné domácnosti. Dobrovolná léčba není možná, i když byla dotlačena odebráním dítěte k dalším pokusům, po 14 dnech na reverz odchází pryč a terorizuje syna i svou mámu. Nenapadá mě už jiná cesta, než ji zbavit svéprávnosti a odstavit ji do ústavu. Může mi někdo poradit, jak postupovat? Případně jiné kroky? Podotýkám, že 15 let stačilo. Podle mého je náprava nemožná, lze pouze ulevit ostatním. Děkuji moc za jakoukoli radu. J.

Odpověděl:
Dobrý den, návrh na omezení nebo zbavení právní způsobilosti se podává k místně příslušnému soudu. Soud nechá v rámci řízení zpracovat odborný znalecký posudek soudním znalcem, v tomto případě bych předpokládala, že z oboru psychiatrie ev. psychologie, na základě kterého může vaši sestru omezit nebo zbavit způsobilosti k právním úkonům. Omezení se mohou týkat např. nakládání s finančními prostředky, volby lékaře a léčby atd. Bude záležet na výsledcích znaleckého posudku, na tom, nakolik se na obtížích u vaší sestry podílí duševní onemocnění a nakolik závislost na alkoholu nebo lécích. "Pouze" diagnóza závislosti obvykle nebývá pro soud důvodem k úplnému zbavení právní způsobilosti, rozhodující bývají další psychiatrické diagnózy. Případné znění návrhu pro soud a právní aspekty problému můžete konzultovat s Právní poradnou A.N.O. v Praze, která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Kontakt naleznete na těchto stránkách v pravém sloupci. Každopádně je to pro celou rodinu velmi náročná situace a pomoc a psychická opora by byla určitě potřebná i pro členy rodiny. Mohli byste se osobně poradit o tom, jak problémy řešit a jak se k vaší sestře chovat, aby se situace zvládla co nejlépe. Poradit by se mohla zajít vaše máma nebo i vy sám. Pokud napíšete region, mohu vám nějaké poradenské zařízení, které se na tuto problematiku specializuje, doporučit. Zatím přeji hodně sil.