žádost o radu
rodiče
Dobrý den, prosíme o radu. Máme už delší dobu problémy se synem / 20 let/. Až do 18-ti let byl v naprosté pohodě, dobře se učil, měl své koníčky... Poslední dva roky to s ním jde z kopce. O všechno ztrácí zájem, je nekomunikativní, podrážděný až agresivní, celé dny jen polehává až večer jde ven a vrací se až k ránu. Mluvit se s ním nedá, jakýkoliv pokus o domluvu končí hádkou. Letos nastoupil na vysokou školu, mysleli jsme si, že se situace zlepší, ale nastal pravý opak a před týdnem nám řekl, že školu ukončil. Jeho největší problém je asi marihuana a alkohol. Nevíme co dělat dál, protože bychom mu rádi pomohli, ale většinou je hrubý a o "nějakém řešení " je ochoten se bavit pouze vyjímečně, většinou když po nás chce peníze. Prosíme poraďte co dál, když o nic nemá zájem a je depresivní. Moc děkujeme.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, jak je pro Vás současná situace obtížná, zvláště pak, když syn nemá zájem o žádné řešení. Obecně lze říci, že pokud je syn dospělý, měl by si nést následky svého chování – neměli byste mu pomáhat a podporovat ho, pokud nebude studovat nebo chodit do práce, pokud se vůči Vám nebude chovat slušně a pokud neučiní konkrétní viditelné kroky ke změně svého chování (tím může být i návštěva psychiatra – je možné, že příčinou jeho chování je deprese, kterou lze léčit). Pokud se mu budete snažit pomáhat – ať již poskytováním financí či řešením jeho problémů, nebude motivovaný se svou situací cokoliv dělat – často až velké problémy dotlačí člověka k řešení a k nějaké pozitivní změně. Myslím si, že by bylo nejvhodnější, abyste společně s manželem navštívili odborné zařízení (poradna pro rodiče, kontaktní centrum) a poradili se zde o strategii vůči synovi, která by ho motivovala ke spolupráci. Kontakty na tato zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty ve Vašem regionu vyhledám. Služby v těchto zařízeních jsou bezplatné, nezávazné a mohou být i anonymní. Přeji Vám hodně štěstí a pokud budete potřebovat, opět se ozvěte.