bude to někdy jinak?
Míša
ahoj,nekolik let jsem byla závisla cca 10let,v převážné vědšině opiáty.Z fetů jsem se dostala díky kriminálu,kam jsem sama nastoupila na dva roky.Sem tam jsem měla nějakou tu stíhu z lidí,ale dávala jsem to za vinu hlavně prostředí ve kterém jsem byla...blbé pocity mám ale i ted,často jsem nervozní a ve společnosti normálních lidí se nemůžu uvolnit a koukám jak bych co nerychleji zdrhla...fakt už nikdy nebudu ok?nebo mám navtívit psychiatra a baštit antidepresiva?je z toho cesta ven,nebo ten strach z lidí nikdy nezmizí????díky za odpověd Míša

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Máte za sebou hodně náročné období a je podivuhodné, že jste to sama zvládla. Nevím, jak dlouho jste teď z výkonu trestu zpátky, tak nedokážu posoudit, jestli ty stavy, které popisujete, můžou souviset s tím, co jste prožila. Také to může být důsledek předchozího užívání drog nebo i něco, co už se nějakým způsobem projevovalo před tím, než jste drogy začala brát, ale nejspíš je to několik faktorů dohromady. Člověk se asi po desetileté drogové kariéře a dvou letech ve vězení necítí dost pochopitelně mezi lidmi moc jistý, možná máte obavy, jak svůj život bez drog do budoucna zvládnete, jak se poperete s nějakými těžkými situacemi, stresem, možná máte pocit, jako kdyby to všechno mohli lidi na první pohled na vás vidět, možná máte nějaké nesnáze, se kterými si nevíte rady (práce, dluhy, kontakt s rodinou)... To ale ani v jednom případě neznamená, že by se to už nemělo dát nikdy do pořádku. Nedokážu situaci takhle přes internet úplně posoudit, ale myslím, že by nebylo od věci, kdybyste měla možnost si o tom s někým z odborníků promluvit osobně. Nemyslím, že byste musela nutně vyrazit za psychiatrem a nechat si předepsat nějakou medikaci (to je jedna z variant, ale na to by váš stav musel lékař posoudit). Napadlo mě spíš, že existují doléčovací centra pro lidi, kteří jsou po léčbě ze závislosti nebo sami dlouhodobě abstinují. Tam byste mohla vše zkonzultovat (služby bývají bezplatné), získala byste potřebnou podporu, nemusela byste mít strach z toho, že by vás někdo odsuzoval ani z toho, že by se informace o vaší návštěvě tam dostala ven. Jednak byste mohla využít podporu psychologickou, jednak by vám pomohli i s řešením případných sociálně právních věcí (pomoc při hledání práce, dokončení školy apod., splácení dluhů, řešení právních potíží) a také byste, pokud byste využila doléčování se skupinovým programem, mohla získat kontakty mezi lidmi, kteří jsou na tom podobně jako Vy. Když by to vypadalo, že se ty stavy, o kterých píšete, nelepší a že Vás to stále nadměrně obtěžuje, tak by Vám doporučili vhodnou psychiatrickou pomoc. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám dát kontakt na nějaké doléčovací centrum, které by pro Vás bylo dostupné. Zatím držím moc palce, jste statečná. Hodně štěstí.