Marihuana
segra
dobrý den, potřebujeme poradit. Bratrovi je 19 let a je pravidelným kuřákem marihuány i cigaret. Celé dny tráví zavřený v pokoji u počítače, bez zájmu o rodinu a jakékoliv dění kolem něj, projevuje se často zmateně, "vypatlaně", nedá se s ním vůbec bavit. Vím, že kouřil před letními prázdninami, potom si našel holku, jenomže ona je spíš na děvčata, takže z toho nic nebylo a on se vrátil zpět k trávě. (v době kdy byl s ní nadměrně požíval alkohol, tím zase zalíval fakt, že je jeho "vyvolená" jinak orientovaná nebo je jí jedno s kým). Máma byla těžce nemocná poslední dva roky a v listopadu zemřela, což je dalším "důvodem" k jeho sebedestrukci. Táta u něj nemá autoritu, protože jej máma celý bráchův život schazovala a nedovolila aby se na jeho výchově podílel. Takže nám zanechala "dáreček". Už nevíme jak na něj. Prosby a domluvy neplatí. Nemá zajem vůbec o nic. Loni propadl v druhém ročníku učňáku. Dovolili mu opakovat, ale on nechce do školy chodit, když tam dojde,nemá zajem o učení, provokuje spaním na stole, vydrží jít max. 3krát v týdnu. Trápí nás to, neustále jsme nervozní, co zase bude. Táta je z toho hodně špatný. Jestli ho vyhodí ze školy, kdo ho bude živit, co z něj bude. "Feťák a bezdomovec?" Po tom všem, čím jsme si všichni poslední dva roky prošli stále není klid. Prosím poraďte, jaké máme možnosti. Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že Vás současné chování bratra trápí, ale pravděpodobně jediná možnost, která povede ke změně jeho chování je ta, že přesunete zodpovědnost za jeho život zcela na něj a nebudete za něj řešit problémy, které mu v důsledku jeho životního stylu vznikají. Je pravda, že mu pak hrozí to, že se z něj stane feťák a bezdomovec, ale lidé často až pod tlakem velkých problémů jsou ochotni své chování změnit. V této situaci by bylo dobré nastavit bratrovi pravidla, podle kterých se má chovat, pokud chce bydlet s Vámi v jedné domácnosti (přispívání na nájem a jídlo nebo řádná docházka do školy, plnění domácích povinností, neužívání drog apod.) a sankce při jejich nedodržení. Pokud bratr nebude tato pravidla respektovat, neměl by využívat Vaší (respektive tátovy) pomoci a měl by se začít sám o sebe starat. Řešení této situace nebude snadné – doporučuji tedy tátovi(samozřejmě i Vám) vyhledat odborné zařízení a o možnostech řešení se konkrétněji poradit s odborníkem. V těchto zařízeních mají s podobnými případy zkušenosti a určitě Vám zde pomohou nejenom situaci řešit, ale také Vás psychicky podpoří. Kontakty na vhodná zařízení (kontaktní centrum, poradna pro rodiče) naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já se pokusím Vám vhodné kontakty vyhledat. Přeji hodně štěstí. Mějte se hezky.