kamarád
Dobrý den, jednou jsem vám psal o pomoci kamarádce závislé na heroinu. Několikrát navštívila K-centrum v Teplicích (tam to má nejblíž). Byl jsem rád že začíná něco s tím svinstvem dělat, ale jaké bylo mé zklamání když jsem s ní do centra zašel a tam vám dají brožuru (kterých na netu stáhnu hromadu), vymění vám stříkačku a dají kondom. Když jsme šli z K-centra, viděl jsem pár mladých jak si veřejně kupují heroin (bez studu a ostychu na ulici). Kontakt na dealera nebyl problém sehnat. Policie jezdí kolem a nic se neděje (asi by si přidělávali práci).

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog mají v nabídce svých služeb i tvz. snižování rizik ( proto výměna injekčního materiálu, brožura, kondom ). Skutečnost, že uživatel navštíví K-centrum neznamená ještě, že je to "počátek práce", protože v kontaktních centrech se léčba drogové závislosti pouze zprostředkovává v případě, že závislý uživatel o ni projeví zájem. U nás v ČR není samotné užívání navykových látek nijak stíháno ( pouze výroba a distribuce ), léčba je dobrovolná. Naprosto chápu Vaše rozčarování z návštěvy K-centra, ale věřte mi, kdyby Vaše kamarádka stála o jiné služby, než-li o výměnu injekcí, určitě by se jí jiných služeb dostalo. Ve skryté poznámce žádáte rady co konkrétně udělat, aby se Vaší kamarádce dalo pomoci. Bohužel tady moc možností není. Zkuste na toto téma s kamarádkou ještě pohovořit, připoměňte ji časy kdy pro Vás byla suprová ( jak jste sám zmínil ), otevřeně pohovořte jak ji vidíte dnes, jak to na Vás působí, nabídněte ji pomoc v tom smyslu, že ji podpoříte v léčbě. Já preferuji léčbu v terapeutických komunitách, která délkou pobytu, přístupem ke klientům a celkové problematice, formou práce ve skupinách i vhodnou kapacitou, je při řešení tohoto problému myslím nejúčinnější. Je od Vás velice hezké, že ji chcete pomoci. V první řadě, ale musí ona sama chtít, bez toho to opravdu nepůjde. Drogovou závislost lze poměrně úspěšně léčit, ale pouze v momentě, kdy závislá osoba je motivována a ochotna spolupracovat. V případě, že by Vaše kamarádka s léčbou souhlasila, můžete s ní opět dojít do teplického káčka a tam požádat o zprostředkování detoxu a následně léčby. P.S. jestli vám mohu radit, tak Vy byste si měl předem určit, kam až jste ochotem v pomáhání zajít a dát si jasnou hranici kde Vaše pomoc končí. Závislé osoby umí velmi dobře manipulovat, vymlouvat se, hledat důvody proč to teď nejde...nenechte se to této "hry" vtáhnout. A v případě dalších dotazů se na naši poradnu můžete samozřejmně opět obrátit. Tak držím palce, mějte se hezky. M.K.