Lysohlávky a marihuana
Jitka
Dobrý den, mám bratrance, který kouřil trávu a nedávno mu rodiče našli lysohlávky. Tyto problémy se táhnou už velice dlouhou dobu a došlo to dokonce tak daleko, že jim začal brát peníze, přestal chodit do školy i do práce a pořád jenom lhal. Jedná se o 18ti letého kluka. Myslíte, že je ještě jiná možnost, než co radí psycholog, tzn. vyhodit ho z domu, aby se o sebe postaral sám? Předem moc děkuji za odpověď!

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, toto jsou vždy nelehké situace a samozřejmně též zátěž pro celou rodinu. Po pravdě řečeno, ani já neumím jednoznačně a jednoduše odpovědět. Záleží vždy na konkrétní situaci. Nevím, jakého jste navštívili psychologa a jaké má např. zkušenosti se závislými osobami, zda-li jste tam chodili nějak průběžně a Vaši situaci dobře zná, či jste tam byli pouze jednorázově atd. Jelikož bratranec je již plnoletý, nese sám za sebe zodpovědnost a jestli si vybral život s drogami, je to jeho rozhodnutí. Jestli se ho jeho rodiče rozhodnou "vyhodit z domu" je samozřejmě na nich. Je ale zapotřebí vždy zvážit veškeré důsledky. Někdy se stává, že rodiče tak učiní a myslí si, že jim bude lépe. Bohužel ve výsledku trpí mnohem více, protože o svých dětech mnohdy pak už po nějakou dobu třeba nic neví. Jestli je Vaší rodině dostupná Praha, doporučila bych Vám se zkontaktovat s tímto zařízením, které se specializuje právě na rodiče a osoby blízké uživatelů nelegálních drog. A tam vše kolem tohoto osobně probrat. Je zde i možnost setkat se s dalšími rodiči a navzájem se podpořit, vyměnit si své zkušennosti a podělit se o to, co třeba zafungovalo v jiných rodinách. Myslím, že tyto setkání bývají pro rodiče velmi cenná. Zkuste to příbuzným doporučit. Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké o.s. SANANIM Školská 30 Praha 1 tel : 739-268 527, 284 824 234 (Mgr. Čtrnáctá štěpánka) e-mail : ctrnacta@sananim.cz provozní doba : PO až PA 9.00 - 19.00 P.S. tato Poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy ( v její zadní části ). Všechny služby poradny jsou bezplatné a lze jich využít i zcela anonymně. Tak budu držet palce ať se situace u Vás zlepší, v případě dalších dotazů se na nás můžete opět obrátit. Mějte se hezky. M.K.