Deprese,úzkost
Shirashi
Dobrý den,je mi 49 roků a celý život trpím velkými úzkostmi,později depresemi.Asi v 15 letech jsem to řešil Bellasponem apod.,co bylo volně dostupné.Poté nějaký čas Diazepamem.Návyk jsem v té době neměl.Kouřím také cca od 15 let asi tak 2x s přestávkami jednou 4 roky,nyní po 2 letech znovu kouřím průměrně 10 cig.denně.Mezi asi 25 rokem až skoro do roku 1993 jsem nebral nic a přežíval,až se to rozvinulo do těžkých migrén.Někdy kolem roku 1993 jsem "objevil" Lexaurin a Rivotril.O závislostech jsem nevěděl nic, takže jsem "baštil" a byl relativně v pohodě.Jenže ze 3mg Lexaurinu denně jsem se dostal na 12 mg denně asi do roku 2007.Jenže okolí už na mně vidělo změny.Rozhodl jsem se přestat sám a během asi 3 měsíců jsem se Lexaurinu zbavil,při normálním fungování s těžkými abstinenčními příznaky.Rivotril jsem bral pořád cca 1 mg denně.V současnosti se léčím ambulatně na Psychiatrii a beru 15 mg Mirtazapin,40 mg APO-PAROX,10mg Stilnox ,to vše denně.Rivotril mám brát 1,5mg denně.Jenže tady je znovu problém.Migrény sice částečně ustoupily,ale po asi necelém půlroku relativního klidu,se objevují opět velké úzkosti (balvan za krkem a úplná svázanost něco dělat).Když si zvýším jednorázově Rivotril na 3 mg nebo málo více, je vše naprosto ok.Jenže nevím jak dál.Tohle zvyšování se u mne začíná objevovat častěji (zase ta tolerance),když jsem to řekl paní doktorce,tak se jí tohle samozřejmě nelíbí,ale já už nevím jak dál,bojím se,že tohle (Rivotril) se začne stávat čím dál častěji (nemám problém si opatřit tyhle "drogy") a strach mám i z Lexaurinu,který jsem úplně zavrhnul,ale opět už mi "vrtá hlavou".Mám pocit,že jsem asi beznadějný případ. Mnohokrát děkuji za radu,jestli z tohoto kolotoče vůbec nějaká je.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, nemusíte se ničeho obávat - tato poradna je anonymní a údaje ve skryté poznámce se veřejně nezobrazují. Po pravdě řečeno máte velmi bohaté a dlouholeté zkušennosti se zneužíváním všemožných léčiv. Na Vaši otázku, zda-li je možné se z tohoto kolotoče dostat - ano lze, když budete Vy sám chtít. Nebude to úplně jednoduché, ale není důvod, proč by se Vám to nemělo podařit. Zmínil jste, že Vaše lékařka neměla z Vašeho nadužívání léčiv radost. Nicméně jako pozitivní vidím to, že jste jí o svém problému řekl a zvyšování dávek netajíte. Ve Vašem případě by asi ale bylo nejlepší, pokud byste vyhledal lékaře - psychiatra, který se přímo specializuje na obor závislostí a tam mu vše zcela upřímně a otevřeně řeknete, jak to s Vaší konzumací léků po celou tu dobu bylo. Též byste měl přesně říci, jak to s Vaším užíváním vypadá v tuto chvíli, aby lékař přesně věděl na jakých dávkách a jakého léku ( či léků ) jste. Dle toho Vám poradí, jak léky postupně vysazovat nebo je případně vymění za léky jiné, bezpečnější. Zároveň by bylo vhodné na Vašem problému zneužívání léčiv i terapeuticky pracovat, abyste postupně sám v sobě přišel na to, proč k tomuto vůbec došlo a abyste s rizikovými situacemi uměl v budoucnu zacházet. Je to sice běh na dlouhou trať, ale ve výsledku budete svobodnější a to myslím za to stojí. Vyhledala jsem Vám v Brně tyto odborná zařízení kam se můžete obrátit. AT ambulance Jihlavská 20 Brno tel : 532 232 078 MUDr. Lucie Pilařová 532 232 051 MUDr. Zuzana Hogenbuchová Poradenství při potížích se závislostmi ( skupinová, individuální, párová psychoterapie ) Křenová 62A Brno tel : 541 247 233 mob : 603-487 867 Bc. Veronika Šuráňová DPS ELYSIUM, sdružení Podané ruce Denní stacionář Hapalova 22 Brno tel : 541 227 704 MUDr. Jiří Dolák P.S. tak Vám budu držet palce ať se Vám na cestě bez léků daří, mějte se hezky. M.K.