davs
jsem otec invalidního dospělého syna, hluchoněmý, téměř oligofrešnik, eplieptik. Dnes jsem u něj našel lístek s názvem "perník". Nějakou dobu ted trávívá večery jednou týdně do ranních hodin mimo domov. Vzhledem k tomu, že bývá problém dostat ho k lékaři i v případě onemocnění, bojím se že do některé poradny závislostí ho přivést nedokáži. Mám nějakou možnost doma ověřit, zda se u něj závislost nezačíná rozvíjet? Děkuji za radu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, omlouváme se za zpoždění s odpovědí. Jestli jsem Váš dotaz správně pochopila, pak máte syna (kterého popisujete jako téměř oligofrenika (tj. se sníženým intelektem), epileptika, hluchoněmého a invalidního), u kterého jste našel lísteček s nápisem "perník". Syn opakovaně, tj. jednou týdně, tráví večery do raních hodin mimo domov. Nyní jste v situaci, kdy se obáváte, že syn užívá pervitin. Odhaduji, že Vás k těmto úvahám nejspíš přivedly i další pozorované změny - možná se synovo chování poslední dobou nějak změnilo, utrácí více peněz než dříve, změnil kamarády, objevují se konflikty - nevím. Píšete, že syna pravděpodobně k žádnému odborníkovi nedostanete, a tak by Vás zajímalo, zda by bylo možné v domácích podmínkách nějak ověřit to, čeho se obáváte. Nejspíš Vás zklamu. Existují sice testy na přítomnost drog v moči, které jsou běžně dostupné v lékárně, ale bez vědomí syna se Vám ho pravděpodobně stejně otestovat nepodaří. Navíc tyhle testy mapují jen nějakou dobu zpětně a jsou pouze orientační. Když budou pozitivní, zjistíte, že syn drogu v posledním cca týdnu užil, ale nezjistíte jestli to bylo poprvé, nebudete vědět, jak často drogu užívá. A co když budou negativní? Znamená to, že jste se spletli, nebo že syn drogu užil a dál Vám lže? Stejně tak Vám testy neporadí, co dělat dál. Co bych Vám tedy poradila já? Domnívám se, že by bylo nejlepší obrátit se na odbornou pomoc osobně - jednak se odborník rychleji zorientuje v situaci (zjistí podrobnosti - kolik je synovi let, jak dlouho máte toto podezření, zda užívá léky na epilepsii, jak se změnilo jeho chování atd., zeptá se Vás, co jste vyzkoušeli a co a jak ne/fungovalo), a zároveň si i Vy budete moci trochu ulevit od starostí, které se synem máte. Přeci jenom to není jednoduchá situace a nějakou dobu už pravděpodobně trvá. Pokud jste z Prahy, mohu Vám doporučit naši Poradnu pro rodiče (www.sananim.cz; Školská 30, tel. 739 268 527 nebo 284 824 234) případně Anima (www.anima-os.cz, Apolinářská 4, tel. 777 113 387 nebo 224 968 239), nebo Prev-centrum (www.prevcentrum.cz, Meziškolská 1120/2, tel. 233 355 459 nebo 777 161 138). Jste-li odjinud, napište, pokusím se najít vhodný kontakt ve Vašem okolí. S pozdravem a přáním hodně sil, Gabriela Koryntová.