Drogy
anononymní
Dobrý den, má sedmnáctiletá dcera přišla v pátek domů a byla pod vlivem omamných látek. Podařilo se mi od ní zjistit, že zkoušela kouřit marihuanu, ale že přitom zkoušeli ještě houbu lysohlávku. Vařil jí z ní někdo zřejmě čaj. Byla jsem hodně vyděšená. Rozhodně nechci, aby si má dcera měla nějakou závislost na drogách. Nevím ani, zda to bylo po prvé. Mám o ní veliký strach. Prosím Vás o radu, jak bych se měla zachovat. Málem jsem se zhroutila. Nevím, zda ji mám objednat k psychologovi, psychiatrovi či najít nějaké centrum. Jsem dvaapůl roku rozvedená a dcera to psichycky hodně špatně nesla. Je velice citlivá. Mám veliký strach, abych něco neudělala špatně a místo pomoci jsem jí ještě neuvrhla do horšího. Zapomněla jsem dodat, že druhý den měla veliký hysterický záchvat, který byl dosti agresivní. Prosím Vás tedy velice o radu a pomoc.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že máte o dceru veliký strach, ale bohužel experimentování s marihuanou dnes už patří k životnímu stylu mladých lidí a většina z nich tímto obdobím projde bez zjevných zdravotních či psychických obtíží a nedojde ani ke vzniku závislosti či k přechodu na tvrdé drogy - tímto ovšem nechci bagatelizovat rizika užívání marihuany a zvláště pak lysohlávek a ani tím nechci naznačit, že problém nemáte řešit. Naopak si myslím, že je velmi dobře, že dceři dáváte najevo, že s jejím chováním nesouhlasíte a hodláte se jím zabývat. Doporučuji Vám v první řadě si s dcerou promluvit o tom, proč má potřebu drogy zkoušet a co jí to přináší, mluvte s ní o rizicích, která podstupuje, pokud drogy užívá (abyste byla „v obraze“, můžete si přečíst informace o jednotlivých drogách na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách). Dejte jí jasně najevo, že s užíváním drog nesouhlasíte a že o ní máte velký strach. V takovéto situaci je také vhodné stanovit, upřesnit či znovu probrat a „oprášit“ pravidla společného soužití, která se obvykle týkají příchodů domů, docházky do školy, domácích prací a úklidu, vzájemné komunikace a chování, kapesného a samozřejmě i užívání drog. Měla byste dceři jasně říci, co očekáváte, jak to budete kontrolovat a jaké budou důsledky nedodržení. Konzultace s odborníkem je jistě namístě – navštivte odborné zařízení (ve většině měst je to kontaktní centrum) společně s dcerou a domluvte se zde na dalším postupu. Pokud se s dcerou na společné návštěvě zařízení nedomluvíte, zajděte tam sama a poraďte se jak k dceři přistupovat a jak ji ke spolupráci motivovat. Kontakty na vhodná zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Na adrese www.odrogach.cz si můžete přečíst informace pro rodiče (v sekci Pro rodiče) mimo jiné o tom, jak přistupovat k dítěti, které užívá návykové látky. Přeji Vám hodně štěstí a trpělivosti. Mějte se hezky.