marihuana - studie
monika
dobry den, posledni dobou hledam informace o tom, zda-li poskozuje marihuana dlouhodobe a nenavratne mozek. na internetu je zverejneno spousta studii ktere si protireci a jsem z toho docela zmatena, proto vas prosim o aktualni informace jak je to s marihuanou a poskozovanim mozku podle poslednich studii. mnohokrat dekuji za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Výzkumů zaměřených na vliv marihuany na zdraví bylo provedeno poměrně dost, chápu, že při vyhledávání potřebných informací můžete mít pocit zmatku, ony ty studie jsou různě staré, provedené v různých zemích, na různých vzorcích uživatelů konopí, leckdy jsou výsledky různé... Záleží také na tom, co považujete za poškození mozku. Organicky mozek marihuana nepoškozuje, ale zejména při intenzivním a dlouhodobém užívání je tu riziko rozvoje psychických potíží, které mohou být obtížně léčitelné (zejména psychotické stavy). Nicméně většinou se nepříjemné psychické stavy související s užíváním konopných drog spontánně upraví po vysazení drogy. Nejlepší asi bude se podívat do těchto zdrojů, tam byste měla najít nejnovější a objektivní informace: Weby www.adiktologie.cz (studijní obor a odborný časopis zaměřený na problematiku závislostí) a/nebo www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti), kde najdete řadu publikací, zpráv z výzkumu. Např. www.adiktologie.cz/articles/cz/78/1731/Pravidelne-uzivani-indoor-marihuany-zvysuje-riziko-psychozy.html Pokud vládnete AJ, tak web www.emcdda.europa.eu (Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogové závislosti), zejména by Vás mohla zajímat publikace o konopí (na www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis). A dále doporučuji knihy Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha 2003. (zdarma ke stažení na www.drogy-info.cz pod kolonkou publikace / Monografie). Miovský a kol.: Konopí a konopné drogy. Grada. Praha 2008.