Baileys
Dpbrý ráno... Mam takowou otázku... Můj přítel je na perníku, pak taky hulí,kalí,byh mu chtěla nějak pomoct, psychycky ho podpořit ale newim jak na to páč přede mnou se ani se swejma kámošema kolegama užiwatelama nechce o ničem moc bawit, hlawně o smahu... Wí totiž že mě to ničí, kdyžje wyjetej, tak se mi řekla bych až wyhejbá... A já myslim, že bych mu mohla bejt wíc oporou, když to přede mnou nebude tak jako zastírat. on wlastně zkouší i třeba houby a wlastně tak cca wšechno co mu přijde pod ruku. Poslední dobou se w tom utápí, se mi zdá. A čim wíc kamarádí s drogama, tim bych řekla, že mín kamarádí se mnou... Ale rozhodně to neni žádnej nowáček w těchle kruzích... Prosím tedy, neměli byste nějaký přiblížení, co že se to tedka s nim wlastně děje??? Jestli jako se se mnou tiše loučí nebo co mam tak jako očekáwat, že ted bude následowat??? A co mam dšlat, abych ho mohla líp psychycky podpořit??? Moc děkuju... Baileys

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z Vašeho dotazu nevyplývá, v čem konkrétně chcete příteli pomoci a v čem ho chcete psychicky podpořit, ani to, zda také přítel stojí o to, abyste ho psychicky podpořila a pomáhala mu. Předpokládám, že mu chcete pomoci přestat užívat návykové látky – pak je postoj Vašeho přítele velmi důležitý – je i on rozhodnutý, že přestane? Z toho, co píšete to příliš nevypadá, že by chtěl svůj problém s užíváním prakticky čehokoliv, co mu přijde pod ruku, řešit. Vystihla jste to přesně – čím víc kamarádí s drogami a s lidmi co je berou, tím méně kamarádí s Vámi – možná i čím více cítí, že mu chcete pomáhat, tím více se Vám vzdaluje – i to nasvědčuje tomu, že nemá prozatím zájem braní drog řešit. Bohužel Vaše možnosti pomoci člověku, který o ni nestojí jsou velmi omezené – můžete s ním mluvit o tom, jak moc se v důsledku užívání drog změnil, jaké mu drogy působí problémy, že o něj máte strach, dejte mu najevo, že máte zájem o to, aby drogy přestal brát. Motivujte ho k návštěvě odborného zařízení pro uživatele drog, můžete mu nabídnout kontakty na tato zařízení (většinou kontaktní centrum) nebo kontakt na tuto drogovou poradnu, kdyby potřeboval něco vědět. Odborné zařízení můžete navštívit také sama a poradit se o konkrétních možnostech pomoci, které v této situaci máte. Kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo můžete napsat, kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Myslete i na sebe – stanovte si hranice svého pomáhání – neangažujte se více, než je pro Vás bezpečné - nejste zodpovědná za život kamaráda ani za problémy, které si svým chováním způsobí. Nezapomínejte na to, že vztah, byť i kamarádský, s člověkem, který užívá drogy je pro Vás velmi ohrožující – myslím tím vzhledem ke sklouznutí k užití drogy – to se bohužel někdy těm, co pomáhají stane. Přeji Vám hodně štěstí.Mějte se hezky.