Vánoce a syn
mamka
Dobrý den, náš problém se synem /28 let/ jsem na vašich stránkách řešila několikrát. Byl to dlouholetý problém s kouřením trávy /8 let/. Prošli jsme si snad vším, co je s užíváním drog spojeno. To jen tak na okraj, abyste byl/a/ v obraze. Teď jsme ve fázi, kdy jsme konečně po těch dlouhých osmi letech s manželem pochopili a hlavně to dokázali se se synem rozloučit. Předplatili jsme mu na 3 měsíce podnájem a následně ho odhlásili z trvaleho pobytu.Od té doby s námi přerušil veškeré styky a komunikaci. Víme jen, že po třech měsících musel podnájem opustit - dále nezaplatil.Párkrát ho u nás hledala policie pro podezření z nějakého vykradení zahrádek. Víc nám nechtěli sdělit.Za pár dní to budou přesně dva roky co je pryč. Asi před rokem jsme se potkali ve městě, prohodil se mnou pár vět a šli jsme každý svou cestou. Od té doby jsme ho neviděli ani o něm nic nevíme. Nestýká se ani se svým starším bratrem ani s další rodinou.A teď konečně proč vlastně píšu. Blíží se Vánoce, měly by to být dny pohody a klidu, ale to prostě tak úplně nejde..... Loňský Štědrý den se nám stalo to, že nám náš syn poslal asi ve dvě odpoledne SMS, kde nám přál krásné Vánoce, pohodu klid, spoustu dárků apod. Nečekali jsme to, tak nás to docela zaskočilo. Vůbec jsme nevěděli jak si to máme vyložit po všech těch zkušenostech se synem. Když víme jak dobrý je manipulátor, umí hrát na city a dařilo se mu nás dostat často tam kam chtěl. Myslí to upřímně, nebo na nás zase něco zkouší, je mu mizerně, je sám, chybí mu ta rodina, to byly otázky, které se nám honily hlavou a na které jsme si nedokázali odpovědět. Na to neznámé číslo jsme mu taky odepsali a to bylo vše. Brzy bude Štědrý den a může se stát, že se syn zase ozve. Jak bychom měli reagovat? Jak se máme zachovat? Rok jsme se s ním neviděli, rok o něm vůbec nic nevíme. Jak žije, co dělá, kde bydlí....prostě vůbec nic. Nemáme na něho ani žádný kontakt. Můžete nám poradit? A dále bych se chtěla zeptat jestli máme jako rodiče vůbec nějakou šanci zjistit, jestli náš syn není třeba ve výkonu trestu. Podá nám vůbec někdo tuto informaci? Děkuju za pochopení a přeju aspoň Vám pěkné a klidné Vánoce. mamka

Odpověděl:
Dobrý den, ještě jednou se vám omlouváme za opožděnou odpověď. Chápu, že je to pro vaši rodinu těžká situace, zvláště v období vánoc takovéto problémy na člověka více doléhají. Bohužel, váš syn je dospělý a jestli se vám ozve, je jen jeho volba, kterou nezbyde než respektovat. Těžko nyní spekulovat, zda vás bude kontaktovat a jakou formou. Je docela pochopitelné, že z toho máte na jednu stranu obavy, protože jak sama píšete, dříve váš syn byl dobrý manipulátor. Uvidíte podle konkrétní situace a asi by bylo dobré, předem si společně s manželem promyslet, jak budete reagovat a potom se toho držet.(Zda byste byli ochotni např. syna pozvat na večeři v případě jeho zájmu a pokud by se vám zdál v pořádku nebo jestli dáte přednost pouze telefonickému kontaktu ap.). V tomto směru neexistuje žádný jednoduchý a univerzální návod, jak postupovat. Vše záleží na okolnostech a na tom, co jste vy ochotni synovi poskytnout. Toto rozhodnutí je pochopitelně velmi těžké, nikdo jiný ho však za vás nemůže udělat. Nevím, zda jste již v minulosti byli v kontaktu s nějakým odborným zařízením, které poskytuje pomoc a poradenství rodinám závislých. Možná by bylo rozumné problém probrat osobně nebo alespoň po telefonu, což vám jistě může pomoci k ujasnění si vlastních postojů k problému. Určitě by se vám i do budoucna ulevilo. V případě zájmu se můžete obrátit na nejbližší Kontaktní centrum, která zpravidla tento druh poradenství poskytují a jsou ve všech větších městech. Jejich adresář dle regionů naleznete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci. Pokud se týká informace, zda váš syn není ve výkonu trestu, bohužel, tyto informace věznice nemohou poskytovat a z právního hlediska neexistuje možnost jak to zjistit. Nezbyde než počkat, jestli se vám syn sám neozve. Přeji hodně štěstí a příjemné a klidné svátky a ať to všechno dobře dopadne.