heroin
mamina
dobry vecer uz si nevim rady .syn uziva heroin asi rok je mu 20 let je bez prace neprispiva na domacnost dela si co chce uz nekolikrat jsem mu dala sanci ze mu pomuzu aby s tim prestal vzdy jen naslibuje a nic z toho vse co mohl mi ukradl a prodal ja za nej jen platim jeho dluhy uz si opravdu nevim rady a to mam jeste dve nezletile deti . porad jen chce penize a kdyz mu reknu ze ja mu na drogy nedam tak mi rekne ze to na drogy nema ale ja vim ze jo slibuje mi ze pujde na leceni ale skutek utek uz opravdu nevim jak dal nekolikrat jsem ho vyhodila z bytu ale vzdy se vrati jsem na pokraji svych sil skoncila jsem na praskach ale ja vim ze musim fugovat ze mam jeste dalsi dve deti ktere me potrebuji . prosim o radu jak mam postupovat dal a vyridit mu ustavni lecbu kdyz mu nechci dat penize zacne na me byt agresivni. dekuji vam

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud je syn plnoletý a svéprávný, musí se sám pro léčbu rozhodnout – nemůžete mu ji vyřídit bez jeho souhlasu. Lidé závislí na drogách často k léčbě přistoupí až poté, co jsou pod tlakem velkých problémů – ať již zdravotních, psychických, sociálních, právních. Rodiče často ve snaze dětem pomoci, tyto problémy za ně řeší či zmírňují jejich dopady (např. tím, že za ně platí dluhy) a tím vlastně paradoxně oddalují dobu, kdy je člověk na drogách nucen svou situaci nějakým způsobem (často léčbou) řešit. Myslím si, že v této chvíli bude třeba synovi nastavit jasná pravidla toho, jak se má chovat, pokud s Vámi chce bydlet. Mezi taková pravidla patří to, že Vám bude přispívat na domácnost, nebude krást, bude se léčit, nebude vůči Vám agresivní. Pokud tato pravidla nebude respektovat, pak by neměl využívat Vaší podpory a pomoci – vyhazovat syna z domu bude neefektivní řešení, když jej pak vezmete zpátky, aniž by došlo z jeho strany ke konkrétním krokům ke změně chování (např. docházení do léčby). Situace, ve které se nacházíte je pro Vás jistě velmi náročná a vzhledem k tomu, že se staráte ještě o dvě další děti i komplikovaná – nezůstávejte na řešení tohoto problému sama a vyhledejte odborné zařízení – ve větších městech to jsou kontaktní centra a poraďte se zde o tom, jak přistupovat k synovi a jak ho motivovat k léčbě. V těchto zařízeních mají s podobnými případy zkušenosti a určitě Vám zde pomohou nejenom situaci řešit, ale také Vás psychicky podpoří. Vím, že to není lehké, ale pokud to jenom trochu půjde, nezapomínejte na sebe a na své další dvě děti – plánujte společné aktivity, které Vás budou bavit a které Vám pomohou načerpat sílu. Kontakty na zařízení pro uživatele drog (kontaktní centra) naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já se pokusím Vám vhodné kontakty vyhledat. Přeji Vám hodně síly k řešení této nelehké situace. Mějte se hezky. P.S.: Nenechte se vydírat a nedovolte synovi aby na Vás byl agresivní, pokud bude agresivní tak, že bude ohrožovat Vaše zdraví, neváhejte a volejte policii.