Marihuana
Dyna
Dobrý deň, prosím Vás o radu. 16-ročný chlapec užíva marihuanu asi od tohoto leta. Má problémy so štítnou žľazou a začína rodičov klamať. Keď mu na to prišli prvý krát tak sľúbil, že s tým prestane, ale spravil to znova. Mohol si na to vypestovať závislosť? Ako to riešiť? Vopred ďakujem za odpoveď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, zda si syn vypěstoval závislost na marihuaně takto přes internet neposoudím – nevím jak často a intenzivně kouřil, ale na marihuaně nevzniká typická fyzická závislost, hovoří se spíše o závislosti psychické a ta se většinou objeví po dlouhodobém, každodenním a intenzivním užívání – pravděpodobně to nebude případ chlapce, o kterém píšete. Ale pokud píši o tom, že se nemusí jednat o závislost, neznamená to, že chlapec není ohrožen jinak – užívání marihuany může disponovaným jedincům přivodit řadu psychických problémů a to i po několika málo užitích. Bylo by dobré si s chlapcem promluvit a pokusit se zjistit důvody proč marihuanu užívá a co to pro něj znamená, bylo by dobré si s ním promluvit i o rizicích, která užívání marihuany provází a o tom, že o něj máte (či rodiče mají) strach. Kromě toho by syn měl mít nastavená jasná pravidla, která musí dodržovat a sankce při nedodržení těchto pravidel – tato pravidla by se měla týkat docházky do školy, příchodů domů, plnění povinností, kapesného apod. Vhodné by bylo, aby rodiče společně se synem navštívili odborné zařízení, zabývající se drogovou problematikou a problém se pokusili řešit za pomoci odborníka. Odborník mimo jiné může pomoci také s nastavením pravidel, ale i s usnadněním komunikace mezi rodiči a synem. Nevím kde žijete – zda v Česku či na Slovensku, kontakty na zařízení v Česku (poradny pro rodiče nebo častěji kontaktní centra) naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci. Kontakty na zařízení na Slovensku (většinou centra pro léčbu drogových závislostí) naleznete na adrese www.infodrogy.sk pod heslem Pomoc a podpora. Také můžete napsat, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty vyhledám. Užitečné informace pro rodiče, kteří zjistili, že jejich dítě užívá drogy je možné si přečíst na adrese www.odrogach.cz v rubrice Pro rodiče. Mějte se hezky.