Komunita
zulvik
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak postupovat při výběru terapeutické komunity. Existují nějaká čísla ohledně úspěšnosti? Přítel splní podmínku detoxu, je v psychiatrické léčebně a chce se jít dále léčit.Opravdu se doporučuje,aby komunita byla co nejdále od bydliště?Na internetu jsem si přečetla programy jednotlivých komunit a přijdou mi všechny velmi podobné. Nezáleží pak opravdu jenom na tom, kde je zrovna místo?Záleží i na typu drogy? V tomto případě heroin užívaný kouřením po dobu asi 3let.Předem děkuji za odpovědi na všechny mé dotazy.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud vím, tak neexistuje souhrnná zpráva, která by podle stejných měřítek srovnávala úspěšnost léčby v jednotlivých komunitách. Ale v současné době je realizována nová studie Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti, která se zaměří právě na úspěšnost protidrogové léčby v 5 terapeutických komunitách – doba realizace je ale od r. 2007 do r. 2011, takže Vašemu příteli ve výběru nepomůže. Komunitu je dobré vybírat podle několika kritérií: věk klienta – některé komunity jsou zaměřeny na mladé klienty od 15 let (TK Karlov), některé komunity od 19 let a některé se zaměřují na starší klienty s delší drogovou kariérou (např. TK Němčice přijímá klienty od 23 let), některé komunity pracují s matkami a jejich dětmi (TK Karlov). Dalším kritériem jsou klientovy finanční možnosti – finanční spoluúčast klienta na léčbě je v každé komunitě rozdílná – od 3 000,- do 6 500,-Kč a léčba v TK Bílá Voda je hrazena zdravotní pojišťovnou. Často se lze domluvit na individuální částce podle výše příjmu (většinou sociálních dávek). Některé komunity vyžadují vyřízené sociálních dávek ještě před nástupem, jiné umožňují vyřídit si tyto dávky přímo v komunitě. Jsou komunity, které jsou křesťansky založené, což pro někoho může být velká výhoda a motivace, pro někoho to může být velká překážka. Komunity přijímají klienty se závislostí na všech nealkoholových návykových látkách, ale pouze některé pracují např. s patologickým hráčstvím, ne všechny komunity přijímají klienty s duální psychiatrickou diagnózou. Roli jistě hraje i čekací doba a to, kde komunita sídlí – spíše než že by měla být co nejdále od bydliště se bere zřetel na to, aby pro klienta a případně i jeho rodinné příslušníky byla dostupná. Pokud je přítel na léčbě (nebo jenom na detoxu?) v psychiatrické léčebně, pak mu doporučuji výběr komunity (případně i dalšího postupu) konzultovat právě zde. V každé léčebně, zaměřené na závislosti s výběrem komunity mají zkušenosti. Pomůžou mu zde nejenom s výběrem, ale také se zprostředkováním léčby v TK. Pak je také možné se poradit v kterémkoliv kontaktním centru. Více informací o léčbě v terapeutické komunitě si můžete přečíst v publikaci Průvodce léčbou v terapeutické komunitě – praktická příručka pro uživatele drog, autorů Preston, A., Malinowski, A. a Šefránek, M. – je možné si ji volně stáhnout na webových stránkách www.drogy-info.cz. Přeji Vám i Vašemu příteli šťastnou ruku při výběru. Mějte se hezky.