ema
dobrý den, mám problém se synem, je mu 20, chodí do 4.r. měl by maturovat, ale poslední měsíce se chová divně, ve dne spí, v noci ne, je mu vše jedno, nechodí do školy, zatím ho prý nevyhodili tak to neřeší, také se mu udělal ekzem na celém těle,našla jsem alobal, svíčky, opálenoulžičku, má velkou spotřebu peněz, vymámil na mě vždy peníze pod nějakou záminkou, ale nyní jsem se dozvěděla, že nic z toho není pravda.Jeho otec žije jinde a posílá mu peníze, ale není s ním domluva. Já jsem se rozhodla, že mu už kapesné dávat nebudu, domluva nepomáhá, nechce se mnou mluvit. Pomůže to, nebo ho mám vyhodit z domu, už se nechci nechat tyranizovat.Nemůžu se už dívat na to jak padá ke dnu, nevěřím mu, ale je plnoletý a já ho k nničemu nepřinutím.Díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, co popisujete opravdu nasvědčuje tomu, že Váš syn užívá drogy. Takto po internetu je těžké posoudit, co pomůže při řešení Vašeho problému. Také nevím co všechno za kroky jste již učinila k tomu, aby syn své chování změnil (např. zda má syn nastavená pravidla chování a sankce za jejich nedodržení, případně zda byla dohoda učiněna tak, že syn ví o možnosti vyhození z bytu, pokud se bude nadále nepřijatelně chovat). Obecně lze říci, že dítě, které není ochotno své chování změnit, musí nést důsledky svého chování. Pokud bere drogy, je často – i přesto, že je plnoleté - nezralé a neschopné se samo o sebe postarat. Když mu rodič přestane poskytovat servis (bydlení a jídlo, ošacení, kapesné apod.) na který je zvyklé, dostává se do velkých problémů a je nuceno je nějakým způsobem řešit. A právě velké problémy jsou často důvodem k pozitivní změně. Takto neodhadnu, zda je Vaše situace již natolik vážná, že už nepomůže nic jiného, než syna vyhodit z domu, ale doporučuji Vám navštívit odborné zařízení (poradna pro rodiče, kontaktní centrum), kde by Vám jistě s řešením této nelehké situace pomohli a poradili, jakým způsobem syna ke změně motivovat. Kontakty na vhodná zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Přeji Vám hodně síly k řešení této nelehké situace. Mějte se hezky.