pervitin a spánek
Lucie
Zdravím, na Vaši poradnu se obracím z důvodu, že nevim, kde jinde se na toto téma zeptat. Pokoušela jsem se informace najít na internetu, ale k těmto dvoum otázkám jsem nenašla odpověď. Jsem si zcela jistá, že můj kamarád bral delší dobu (cca 4-5 let) nitrožilně pervitin. Dnešním dnem už více jak 2 měsíce tvrdí, že nebere vůbec nic. Jenže mám podezření, aby tuto drogu neužíval jinak (šňupání).. tedy směřuji k první otázce, je možné, aby kdyby pervitin bral v menším množství pro udržení nálady, spal? a druhá otázka, slyšela jsem o jistých "papírcích," které by droku v potu měli zjistit. je možné někde tyto výrobky sehnat?. děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z Vašeho dotazu mi není úplně jasné v jakém vztahu jste ke svému kamarádovi – tzn. zda jde opravdu pouze o přátelský vztah či se jedná o partnerství, zda se např. vídáte jen občas anebo spolu žijete. Také nepíšete nic o tom, zda jsou Vaše obavy něčím podložené (např. chováním kamaráda). Připadá mi, že je pro Vás otázka abstinence (včetně snahy o testování)Vašeho kamaráda velmi důležitá a proto usuzuji na to, že půjde více než jen o přátelský vztah. Je možné, že kamarád normálně spí i když bere malé množství pervitinu, ale spánek nelze považovat za jediný ukazatel toho, zda kamarád pervitin užívá či nikoliv. Více si o pervitinu a jeho účincích můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách. Pokud vím, tak testy z potu na přítomnost psychotropní látky provádí pouze policie v rámci dopravních kontrol řidičů, v lékárně je možno si volně zakoupit screeningový test na přítomnost metamfetaminu(pervitinu) v moči (stojí asi kolem 100,-Kč), ale testování vyžaduje souhlas testované osoby, která k tomu musí poskytnout moč (což je zvláště u partnerů velmi nepříjemná záležitost pro oba). Ráda bych Vás upozornila ještě na další omezení, která s sebou testování obnáší. Především se jedná o to, že pokud bude test pozitivní, neukáže Vám, jak často, jak dlouho a jak intenzivně kamarád pervitin užívá, pokud bude test negativní, nebude to důkaz toho, že kamarád pervitin již neužívá a užívat nebude (mohla jste se testováním pouze trefit do doby, kdy již pervitin není v organismu detekovatelný). Nezanedbatelné je i to, že kamarádovi tímto dáváte najevo svou nedůvěru. Možná by bylo lepší si s ním promluvit a říci mu o svých obavách a podezřeních, případně o tom, co Vás vede k podezření, že pervitin užívá. Doporučuji Vám také navštívit zařízení pro uživatele drog a o svých obavách z kamarádova užívání pervitinu si promluvit. Jistě Vám zde pomohou se v celé situaci lépe orientovat a zvolit vhodný postup řešení. Kontakty na tato zařízení (většinou jsou to kontaktní centra) naleznete na adrese www.drogy.info pod heslem Mapa pomoci nebo napište kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Mějte se hezky a přeji hodně štěstí. P.S: Pamatujte na to, že pokud by se ukázalo, že přítel stále pervitin užívá, pak by byl tento vztah pro Vás velmi ohrožující.