Fyzická + psychická závislost, celková anestezie
rax
Zdravím, nikdy jsem nebyl (a nehodlám být) uživatelem drog (snad kromě pár šluků marihuany kdysi na střední), nicméně tato problematika mě vždy zajímala. Vzhledem k tomu, že mně již před časem vrtalo hlavou pár otázek, jsem se rozhodl využít Vaši poradnu a položit Vám pár dotazů :-). Jen pro info, je mi 25 let a ptám se čistě jen pro rozšíření povědomí o drogové problematice... Pokusím se dotazy formulovat co nejstručněji a strukturovaně (jednoduše je očísluju), ať v tom není moc chaos... :-) Stále mi není zcela jasné, co je tím okamžikem, kdy začíná závislost na tvrdých drogách. Mám na mysli především heroin (zástupce opiátů) a pervitin (stimulant). Studiem informací jsem dospěl víceméně k závěru, že u heroinu jde především o fyzickou závislost (nesnesitelný absťák), kdežto u pervitinu spíše o tu psychickou (úžasná "jízda", kterou stojí za to prožít znova). Přesto ale stále nechápu vlastní podstatu. 1) Fyzická závislost Zkusím podrobněji popsat, o co mi jde. Z vlastní zkušenosti např. vím, jak vypadá kocovina, když se to občas přežene s alkoholem (nebo když si nekuřák dá k alkoholu ještě krabičku cigaret) - nevolnost, bolest hlavy, svalový třes, závratě... Bohudík to vždy trvá maximálně den. Pamatuji, že kdysi (již ke konci jednoho dne kocoviny) bych dal skoro cokoliv za to, aby to skončilo - zde to naštěstí vyřeší pár hodin spánku do následujícího dne. Když si ale představím, že by se k těmto příznakům měla ještě přidat horečka, halucinace, stíha, sebevražedné tendence atd., je to dost šílené. O to víc, kdyby toto celé mělo trvat 4-7 dní nonstop ve dne v noci. Představit si to nedokážu - a jistě mi dáte za pravdu, že to ani nelze. Nebo přece jen - dá se absťák přirovnat k něčemu, s čím se lze setkat v "normálním" světě? V tu chvíli by totiž bylo asi jediné východisko, které by mě z toho dostalo - další dávka heroinu. Není toto právě ten okamžik, kdy začíná fyzická závislost? Mimo to jsem někde na netu četl, že absťák po heroinu je nesrovnatelně horší, než po pervitinu, resp. že nejhorší absťák lze zažít právě po heroinu - je to pravda? Pokud ano, dalo by se pak pochopit, že na heroinu začíná závislost okamžitě a v 99% případů. 2) Dejme tomu, že bych se v případě (1) dostal po jednorázové aplikaci na detox, kde by mě z toho do dvou týdnů s pomocí např. Subutexu dostali. Jaký je pak důvod po heroinu znovu sáhnout? a) Mění heroin nějak trvale psychiku, že rapidně stoupne touha si jej znovu vzít? b) Zůstává po detoxu stále nějaká fyzická potřeba - chuť - na heroin? c) Je prožitý zážitek opravdu tak silný ("v žilách proudí oheň..."), že touha zažít jej znova je prakticky neovladatelná? 2) Psychická závislost Zde jen stručně - v podstatě bych zopakoval dotaz (2a), ale pro pervitin. Četl jsem na netu spoustu názorů lidí, co jej chtěli jen zkusit - byli mezi nimi ti, kteří do toho spadli prakticky ihned, ale také ti, kteří jej zkusili opravdu jen jednou a nikdy více (a nemají údajně žádné fyzické ani psychické problémy). Jak je to možné? Několik lidí také psalo, že prý i po jednorázovém užití pervitinu už nikdy život nebude takový, jako dřív. Nabízí se otázka - jde o onen úžasný prožitý zážitek (a prozření, že dosvadní svět je oproti "novému" nudný), nebo opět dochází k jakési trvalé změně psychiky? Jednoduše nechápu, proč by se měl můj dosavadní život ze dne na den změnit kvůli jednomu prožitku na nedůležitý, nijaký, nudný - nicméně nemám v plánu kvůli tomu zkoušet piko, abych to zjistil :-) 3) Celková anestezie - opiáty O celkové anestezii jako takové v podstatě nevím nic moc kromě faktu, že se k ní používají opiáty (převážně morfin?), a to jak nitrožilně, tak inhalováním v plynné podobě. Proč po celkové anestezii (a tedy aplikaci opiátů) nedochází k absťáku, jako u toxikomanů a také k rozvoji závislosti? Je to dáno množstvím podaných opiátů, jejich čistotou, nebo něčím jiným? Já osobně jsem byl v celkové anestezii dvakrát. V prvním případě jsem měl po "vystřízlivění" lehčí nausea, ve druhém případě vůbec nic. Když zhruba vezmu čas strávený na sále a pooperačním, je to dohromady asi 2,5 hodiny - odpovídá to zhruba době, kdy podané opiáty pro účel anestezie přestávají působit a měly by nastat případné abstinenční příznaky (které ovšem prakticky - kromě únavy - nenastaly)? To je z mé strany vše, děkuji za Váš čas a případnou odpověď. Zdraví R.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Odpovídám s prodlevou, za kterou se omlouvám, ale Váš dotaz je poměrně obsáhlý. Bohužel leccos z toho, na co se ptáte, je v rovině subjektivního prožívání uživatele drog a dost těžko se to dá nějak stručně popsat a vysvětlit. Pokusím se podat Vám odpověď a kdyžtak doporučím odkazy, kde byste se dozvěděl víc. Ještě než zodpovím Vaše dotazy, chtěla bych upřesnit několik věcí. Psychická závislost je složkou "závislosti", pokud už se rozvine, u všech drog. Některé z drog NAVÍC způsobují ještě silnou fyzickou závislost, která se může projevit odvykacími stavy a zvyšováním tolerance k droze (a zvyšováním dávek k dosažení stejného účinku). To dokáže při intenzivním dlouhodobém užívání heroin, ale i alkohol a některé léky (třeba diazepam). To, s čím člověk bojuje nejvíc a co je vlastně nejhorším důsledkem dlouhodobého užívání drog, je ale právě psychická závislost a neodbytné nutkání užít drogu, se kterým se lidé v léčbě a po léčbě potýkají řadu měsíců i let. Tím možná odpovídám na část Vašich dotazů, ale chtěla jsem to předestřít hned v úvodu. K Vašim dotazům: ad 1) To, kde začíná závislost na droze, je hodně nezřetelná hranice a rozlišit, zda už jde o závislost nebo ne, bývá někdy těžkou otázkou i pro odborníky. Závislost je podmíněna mnoha faktory, jak biologickými, tak psychologickými, sociálními... Neexistuje jedna příčina, proč se u někoho závislost rozvine. Je to komplexní záležitost a těžko popsat podstatu závislosti. Existují samozřejmě definice závislosti a vodítka, dle čeho ji diagnostikovat. Zkuste si představit, že se zamilujete, potřebujete mít dotyčnou osobu stále vedle sebe, provází Vás vzrušení, myslíte na dotyčnou každý den, každou hodinu. A zkuste si představit, že ta dotyčná osoba Vás opustí nebo je nedostupná... netrvá den nebo dva, než na ni zapomenete, může to trvat měsíce nebo i roky... A co když se ve Vaší blízkosti znovu objeví? Podaří se Vám to ustát, nerozběhne to zase myšlenky na ni? Vím, že je to trochu chabé přirovnání, ale snažím se to připodobnit něčemu, co by mohlo být srozumitelné. Co se týče fyzické závislosti, jak už jsem psala v úvodu, u heroinu se po delším užívání rozvíjí poměrně silná fyzická závislost, u stimulantů se tato složka projevuje trochu jinak. Psychická závislost a nutkání prožít znovu stav na droze se týká jak stimulantů, tak opiátů. ad 2) Fyzická závislost a odvykací příznaky jsou pro opiáty typické a jsou také trochu mytizované. Stav je to skutečně hodně nepříjemný, ale pokud jste měl někdy těžkou chřipku s horečkou, bolestmi svalů a kloubů nebo se zotavoval po náročné operaci, tak se to k tomu dá přirovnat. Nebo k těžké několikadenní kocovině. Problém je, že dotyčný, který trpí abstinenčními symptomy, ví, že mu okamžitě uleví opiáty a nutkání je užít je nesnesitelné. Není úplně pravda, že nejhorší absťák je po heroinu. Alkohol dokáže v případně těžké závislosti při vysazení způsobit až úmrtí, některé léky také (benzodiazepiny), fatální následky vysazení opiátů jsou neobvyklé. Vysazení heroinu a pervitinu probíhá každé úplně jinak. Fyzické příznaky při vysazení pervitinu nejsou zdaleka takové jako při vysazení opiátů. Nicméně, jak jsem psala výše, v zásadě horším důsledkem užívání není fyzická, ale psychická závislost. Fyzické abstinenční symptomy odezní po pár dnech, někdy doznívají déle. Psychický stav se lepší výrazně pomaleji. Závislost na heroinu ani jiných opiátech nevzniká okamžitě ani v 99% případů. To by byli závislí na opiátech všichni, kterým po operaci podali na JIP morfium na tišení bolesti. I fyzická závislost a tolerance k droze se rozvíjí, fyzické příznaky z vysazení byste zažil po několika týdnech pravidelného užívání. To je na tom to zrádné, že řada začínajících uživatelů má pocit, že to mají pod kontrolou, protože se řadu týdnů nebo měsíců nemusí setkat s odvykacím stavem. Až se jednoho dne probudí s obtížnými příznaky podobnými chřipce... na něž zázračně zabere užití heroinu. A tím se rozběhne ten kolotoč. Pokud byste si dal heroin jednou, nebudete potřebovat detox a už vůbec ne Subutex, žádné abstinenční symptomy mít nebudete. Po detoxu i delší léčbě chuť na heroin zůstává, zvlášť v případě dlouhodobého užívání. Po jednorázovém zážitku se z toho oklepete rychle a asi nějaké chutě znovu si vzít moc mít nebudete. První zážitky na opiátech nebývají tak úžasný prožitek, jako je to často popisované u stimulačních drog. Pokud byste byl dlouhodobý uživatel, tak ale bude chuť si znovu dát téměř neovladatelná, jak píšete. Zvládnout ji vyžaduje hodně, hodně sil. ad 3) Prožitek na drogách je hodně individuální věc. Stejně tak je to s tím rozvojem závislosti. Někoho jednorázový prožitek ovlivní málo a prostě je to pro něj jedna ze životních zkušeností, ale žije dál svůj život, někdo drogu vyzkouší i víckrát, ale nepropadne ji, pro někoho se tím změní svět. Takže co se týče pervitinu, pravdu mají v zásadě všichni, každý to prožívá jinak. Nutno říct, že intoxikace pervitinem bývá zážitek poměrně silný. Doporučuji Vám zůstat při tom, že to nemusíte zkoušet, abyste zjistil, jak to na Vás působí. nedá se dost dobře předem odhadnout, jestli zrovna Vy budete mít tendenci zkušenost opakovat a budete náchylnější k závislosti... ad 4) Anestezie - tady si asi taky budeme muset objasnit několik věcí. K anestézii (tedy k tomu "umrtvení") se opiáty nepoužívají. Opiáty se používají k tišení bolesti po velkých operacích a při jiných bolestivých stavech. Po anestézii tedy logicky abstinenční příznaky nenastávají. Vzhledem k tomu, co jsem psala o rozvoji fyzické závislosti, tak dokonce nevznikají ani tehdy, když jsou opiáty po dobu několika hodin či dní po zákroku podávané proti bolesti. Pacient si asi bude pamatovat velkou úlevu od bolesti a pocit útlumu, ale dávky nejsou tak velké a užívání tak dlouhodobé, aby ho to mohlo z hlediska závislosti výrazně ohrozit. Závislost ovšem může nastat a nastává u pacientů s velmi bolestivými stavy, kdy se opiáty podávají dlouhodobě (např. u těžce nemocných rakovinou). Zde ale hraje roli to, jestli je lepší pravidelné a legální užívání opiátů nebo život v bolesti a utrpení... Tož, doufám, že je jasněji. Kdyžtak doporučuji weby www.adiktologie.cz a www.drogy-info.cz, kde najdete také řadu informací.