Alkohol
Pepek Námořník
Pěkný večer, chci se zeptat ohledně dlouhodobého užívání alkoholu, je mi 23 a piji víkendově od svých 16 let. V poslední době na mě má alkohol po propitém večeru zvláštní účinky, mám celý den dobrou náladu a neuvěřitelně čistou hlavu s tím že i moje paměť je naprosto dokonalá a dokážu řešit neuvěřitelně komplexní problémy s využitím intuice a dokonalé sebedůvěry, nacházím dávno zapomenutá slova, vybavují se mně řešení problému které bych normálně nikdy nepoužil... Cítím, samozřejmě, že jsem většinu dne intoxikovaný, pravděpodobně z důvodu pomalého metabolizmu alkoholu, ale nejsem si jist zda mám ještě nějaký alkohol v krvi, nikdy v tomto stavu nejsem unavený, necítím bolest ani marihuana na mě nemá plný účinek což všechno přisuzuji přestimulování dopaminových receptorů. Snažil jsem se nějak dopátrat toho záhadného jevu, jelikož za střízliva jsou mi tyto schopnosti odepřeny šedivou mlhou kterou mám kolem svých myšlenek, a našel jsem zmínku o tzv. filozofickém období po intoxikaci, kdy většina dlouhodobých alkoholiků popisuje stav mysli podobný "rozsvícení" kdy jsou schopni řešit veškeré životní problémy s určitým nadhledem a diskutovat různé filozofické pohledy na život a bytí. Mně samotnému se povedlo podobného stavu dosáhnout i bez nutné intoxikace, jen jsem neodhalil jak jsem toho docílil. Chci s alkoholem přestat, ovšem chci si zachovat tento občasný mírně halucinogenní pohled na svět a život a nevím zda toho lze nějak dosáhnout např. užitím různých nooptrik či zvýšením hladiny acetylcholinu. Prostě přesměrovat tento stav mysli, kdy se cítím naprosto sám sebou a mám nad sebou naprostou kontrolu, vyvolaný užitím alkoholu na nějakou jinou metodu sebeovládání a splynutí těla s duší, jelikož bez alkoholu tuto možnost sebekontroly ztrácím.. Děkuji za jakoukoliv odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, píšete, že užíváte víkendově alkohol po dobu zhruba 7 let (od 16 do 23 let). Po propitém večeru (tedy v pondělí?) na sobě pozorujete následující účinky: dobrá nálada, pocit "čisté hlavy", "dokonalé paměti". Později tento stav popisujete jako "filozofické období intoxikace", tzv. "rozsvícení" u dlouhodobých alkoholiků. Také tento stav označujete jako "mírně halucinogenní pohled na svět a život", kdy se cítíte naprosto sám sebou a máte nad sebou naprostou kontrolu. Mluvíte o tom, že v takovém stavu dokážete sebevědomě řešit neuvěřitelně komplexní problémy s využitím intuice, nacházíte dávno zapomenutá slova, napadají Vás nová řešení problému ... V dotazu se také zmiňujete o tom, že chcete s alkoholem přestat. Není mi však zcela jasné z jakého důvodu. Působí Vám snad tento způsob užívání nějaké problémy - zdravotní, duševní, ve vztazích apod.? Na základě Vašeho dotazu si neumím představit, kolik toho vypijete, jak často vlastně pijete, jak pak druhý den vypadáte, jaké problémy řešíte. Není mi jasné, jestli stav, který vnitřně prožíváte, na Vás nějakým způsobem pozoruje Vaše okolí apod. Bohužel jsem se dosud s podobným dotazem nesetkala a uvítám, když mi pošlete odkaz na informace o zmiňovaném "filozofickém období po intoxikaci" a stavu "rozsvícení". Podobné termíny jsou mi známy spíše jako jakési "pseudointelektuální debaty" v mírně podnapilém stavu. Ohledně nootropik - nootropika patří mezi tzv. smartdrugs (chytré drogy), o kterých se můžete dočíst více např. na http://en.wikipedia.org/wiki/Nootropic (v angličtině). Obecně fungují na principu rozšíření cév, což vede k zlepšení zásobování mozku kyslíkem. Rohodně Vám tyto látky nezpůsobí stav, kdy byste měl pocit, že "jste naprosto sám sebou" a "máte nad sebou naprostou kontrolu". V tuhle chvíli by možná nebylo od věci obrátit se na někoho z oboru adiktologie, ideálně psychiatra, který by s Vámi mohl probrat nejen Vaše pocity po požití alkoholu a také Váš zájem s alkoholem přestat, ale i možné účinky látek, o které se zajímáte - ať už jde o nootropika, acetylcholin či jiné. Váš dotaz je velmi specifický. K přesnější odpovědi by bylo zapotřebí situaci probrat spíše osobně. V případě, že byste měl o kontakt zájem, zkuste se obrátit na MUDr. Jakuba Minaříka (Praha), tel. +420 222 924 245, nebo napište odkud jste a pokusím se najít někoho ve Vašem okolí. S pozdravem, Gabriela Koryntová.