kamarád
Nana
Ahoj, vlastně ani nevím, na co se mám ptát. Vím jenom to, že mého kamaráda(17) vyhodili ze školy a že v tom byly drogy. Mám o něj děsný strach, ale nevím, jak mu mám pomoci. pokoušela jsem se ho kontraktovat, ale neozval se. Kamarádi se se mnou o něm nechtějí bavit, připadá mi, že ho už totálně odepsali. Nechci aby na vše zůstal sám. Chci! mu pomoci.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, je hezké, že máte o Vašeho kamaráda tak velké obavy a ráda byste mu pomohla i přes to, že ostatní spolužáci nad tím jak se říká "zlomili hůl"...těžko mu ale asi budete pomáhat, když nevíte, kde je, a neozývá se Vám. Pokud by se Vám ozval, pokuste se s ním pohovořit. Netuším, jak moc jste si blízcí a jakou formou jste spolu předtím, než byl ze školy vyloučen, komunikovali, jestli by pomoc od Vás přijal. Jestli se Vám ozve, nabídnout mu ji samozřejmě můžete, ale je zapotřebí si předem v sobě určit kam až jste v pomáhání ochotná zajít. Můžete mu například nabídnout, že mu pomůžete zprostředkovat návštěvu kontaktního centra pro uživatele drog a doprovodíte ho tam, aby si o svém problému s drogami promluvil s odborníkem a začal ho řešit. Kdyby Váš kamarád o takovouto pomoc nestál, moc dalších možností opravdu nemáte, protože jestli nebude ochoten svůj problém začít řešit, nikdo jiný to za něj opravdu neudělá, to musí on sám. Jestli Vás k tomuto napadají další otázky, klidně opět napište. Kdyby se Váš kamarád ozval a byl ochoten navštívit odborné zařízení, napište region, odkud pocházíte a my se Vám budeme snažit doporučit vhodné odborné zařízení v místě Vašeho bydliště. V případě, že se Vám třeba vůbec neozve nebo odmítne komunikovat, netrapte se. To, že si zvolil cestu s drogami a tím si dost zkomplikoval život, není Vaše chyba, ale jeho rozhodnutí, za které Vy nenesete žádnou odpovědnost. Kdyby se třeba stalo, že Vám nabídne, abyste drogu vyzkoušela s ním - určitě odmítněte. Možná by Vás to ani nenapadlo, ale zmiňuji to proto, že v některých případech se stává, že lidé spadnou do drog právě za podobných okolností. Zatím se mějte hezky a klidně se zase ozvěte. M.K.