Jak dál
Zet
Dobrý večer, žádám Vás o radu... Můj manžel se už dva roky léči pro alkoholismus a je "čistý" od začátku. Z počátku to bylo hodně krušné, ještě před léčbou mě několikrát lhal o svém požití alkoholu, po nastoupení do léčby se snaží. Jenže já jsem vyrůstala od útlého dětství v alkoholické rodině, dokonce to došlo tak daleko, že jsem od 13 let žila sama. Vypěstovala jsem si reflex jak poznat podnapilého a málokdy mě zklamal. I proto jsem to na něm poznala. Teď mám však obavy, vrací se z práce a je celý skleslý, je mu špatně rozumět a připadá mi jako pod vlivem nějaké látky. Doma máme zakoupený tester na alkohol a nikdy neukázal víc než 0. Teď mi je už trapné, ho pokaždé zpovídat. Nechce ani komunikovat, v práci problémy nemá, v našem vztahu také ne, zdravotní stav je také dobrý, tak už nevím co mám dělat. Dokonce dnes jsem mu prohledala tašku a našla jsem mu plato Tramalu, nevím zda to může být po tom. Trpí občas migrénami, ale aby si bral tak silné prášky o tom nic neříkal. Nechci ho podezírat, ale nevím jak dál. Prosím poraďte, co můžu pro něho udělat, Díky Zet

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, to, že jste Vašeho muže podpořila při zvládnutí jeho problému s alkoholem, samozřejmě oceňuji. Naprosto chápu Vaši obavu, kterou teď o něj opět máte. Někdy se bohužel stává, že problémy nejsou úplně zřejmé a někeré se i velmi těžko rozkrývají. To, že Vy třeba teď žádné nevnímáte, protože nejsou vidět a máte pocit, že je vše v pořádku, neznamená, že je nemá váš manžel. Samozřejmě není to Vaše chyba, jestli se v něm něco odehrává a neřekne Vám to nebo nedá dostatečně najevo, za to vy úplně nemůžete. Určitě bych nepodceňovala plato léčiv, které jste našla, jelikož Tramal je lék, který je řazen do opiátů. Mohlo by se zde jednat o přesmyk závislosti, kdy látku na kterou je či byla vytvořena závislost, nahradí látka jiná ( v tomto případě alkohol za léky ). Velmi těžko se však tyto záležitosti hodnotí přes internet, možná to může být i zcela jinak. Myslím, že by v tuto chvíli bylo zcela nejrozumnější navštívit odborné zařízení, které se závislostmi zabývá a tam vše, co se Vaší situace týká, osobně probrat s odborníkem. Tím, že se Váš manžel léčil, máte možnost spojit se s léčebnou, kde se manžel léčil a tam se poradit. Jestli byste chtěla spíše navštívit nějakou jinou poradnu či ambulanci, tak opět napište a já se Vám pokusím doporučit vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště, kam byste si mohla dojít. Zatím se mějte hezky a klidně opět napište. M.K.