léčba z drogové závislosti a gamblarství
lokin
Dobrý den, mám osobní problém. Už 4roky žiji v praze a pracuji a chci se informovat o léčbě z drog a hraní automatů. Kam a na koho se mám obrátit a případně jaké podklady či zdravotní dokumentace jsou k tomu zapotřebí? Jak dlouho by měla probíhat léčba, při užívání drog víc jak 4 roky? Je léčba hrazená mojí osobou nebo zdravotní pojišťovnou? Dá se případně léčba nějakým způsobem zkloubit s mým zaměstnáním? Děkuji za brzkou odpověď nikola

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že jste se rozhodla svou situaci řešit. V Praze Vám doporučuji navštívit buď Kontaktní centrum Sananim nebo Denní stacionář Sananim, který mimo jiné nabízí program otevřené motivační ambulantní skupiny (2 x týdně úterý, čtvrtek vždy od 10.30), kde Vám mohou doporučit jaká léčba či pomoc pro Vás bude nejvhodnější. Na skupinu můžete přijít v uvedené termíny bez objednání. Pokud byste nechtěla na skupinu přijít, je nutné si předem telefonicky domluvit individuální konzultaci. Se zaměstnáním lze skloubit pouze léčbu ambulantní, kterou uživatelům návykových látek s diagnózou pokročilého až středního stupně závislosti nebo škodlivého užívání na hranici syndromu závislosti nabízí již zmiňovaný Denní stacionář (ten kromě individuálního léčebného kontaktu nabízí tříměsíční denní stacionární program - což je intenzivní ambulantní léčba skupinovou formou, s každodenní docházkou v pracovní dny od 9.00 do 16.00). Na otázku jak dlouho by měla probíhat léčba se nedá jednoznačně odpovědět (pro výběr vhodného typu léčebného zařízení a délky doby léčby není jediným kritériem jenom doba užívání drog, ale také intenzita užívání a to, jak závažné problémy (zdravotní, psychické, sociální, právní) se v důsledku užívání drog vyskytly – v léčebnách a komunitách je tato doba daná a je to od několika týdnů do několika měsíců, v komunitě je pak léčba dlouhodobá kolem 8 měsíců až 1rok, i více – pokud se jedná o léčbu ambulantní - doba léčby většinou záleží na tom, jak „rychle“ budete v léčbě postupovat, což se nedá předem odhadnout. Aby byla léčba efektivní, pak je ještě vhodné po jejím skončení nastoupit do doléčovacího programu. Co se týká placení – pokud by se jednalo o ambulantní léčbu, např. v Denním stacionáři – pak všechny služby jsou bezplatné, kromě denního stacionárního programu, kde se přispívá měsíčně částka 850,- Kč na teplý oběd (léčba v psychiatrické léčebně je hrazena ze zdravotního pojištění, platí se zde pouze regulační poplatek 60,-Kč za den a na léčbu v terapeutické komunitě klient měsíčně přispívá – částky se v jednotlivých komunitách liší). Kontakty na výše uvedená zařízení: Kontaktní centrum Sananim, Osadní 2, 170 00 Praha 7, telefon: 283 872 186, e-mail: kacko@sananim.cz. Denní stacionář Sananim, Janovského 26, 170 00 Praha 7, telefon: 220 803 130, 220 800 041, e-mail: stacionar@sananim.cz. Přeji Vám hodně štěstí, mějte se hezky.