Pervitin?
Jirka
Dobrý den, mám velkou obavu o mého bratra. Prožíváme ted společně hodně těžké období. Řešíme obrovské pracovní problémy (krach firmy, a s tím spojené nepříjemnosti, dluhy, hrozící exekuce...), další problémy má bratr v rodinném životě, s manželkou jim to delší dobu neklape, skoro se nevidí se synem, a vypadá to na rozvod. Bojím se, že se bratr snaží před problémy utíkat k drogám, pravděpodobně k pervitinu. Za poslední rok strašlivě zhubnul. První fáze byla cca v únoru - dubnu. To přikládal stresu, málo času na jídlo atd. Po čase mi začalo připadat zvláštní jeho chování. Pokoušel jsem se s ním o tom promluvit, ale dopadlo to tak, že se urazil. Z čeho že ho to obviňuju atd... Nicméně po této naší rozmluvě se mi zdálo, že se situace uklidnila, přestal hubnout, a nepozoroval jsem žádné zvláštnosti v jeho chování. Další zlom přišel cca před 2 měsíci, kdy se na nás nahrnuly problémy. Bratr zhubnul ještě víc, netroufám si odhadnout o kolik. Má hrozné kruhy pod očima. Chová se zvláštně, je podrážděný, když se s ním snažím promluvit, tak to vůbec nejde. Vůbec s ním nejde rozumně mluvit. Všechno překroutí, začne mluvit o problému, a dostane se úplně někam jinam. A ještě je přesvědčený, že to vlastně s tématem souvisí. Připadá mi zmatený. Včera byla neděle, a volal mi ráno, že přijde později do práce. Vůbec nevěděl, že je volno, a do práce nejdeme. Několikrát se mi zdálo, že má lesklé oči, a rozšířené zorničky. Navíc se mu na obličeji, a na zádech občas udělají ošklivě vypadající vyrážky. Jsou trochu podobné akné, ale hrozně velké. Skoro bych řekl "vředy". Navíc všichni známí, kteří ho v poslední době viděli se mě nebo přímo jeho ptají, co se s ním děje, že vypadá hrozně atd... Včera jsem se s ním snažil promluvit, řekl jsem mu, že mám o něj strach, ale skončilo to opět hádkou. Choval se vztahovačně, jako bych mu něco vyčítal, a zase všechno překroutil, a vymlouval se na pracovní vytížení a stres. Chová se zkrátka úplně jinak, a přestáváme si jako bráchové úplně rozumět. Dřív to tak nebylo, rozuměli jsme si výborně, a nedali jsme bez sebe ani ránu. Proto Vás chci požádat o radu, nebo o pomoc. Jsou tyto bratrovy proměny opravdu jen známkou stresu, a psychického i fyzického vypětí, nebo v něčem "jede"? Snažím se na to dívat s odstupem, a uvažovat reálně. Nechci být paranoidní, a vidět problémy, kde nejsou. Ale zase nechci před problémy zavírat oči. Děkuji za odpověď. Jirka

Odpověděl: Jakub Minařík
No, spíše bych odhadoval, že bratr v něčem "jede", vypadá to celkem na pervitin, hubnutí, kožní afekce v obličejí, podivný pocit že všechno se vším souvisí - to bývají průvodní symptomy užívání, bohužel již celkem rozvinutého, pravděpodobně tedy nejde o jednorázový experiment. Stres jako příčina je jistě možný také, ale tohle je skoro hodně. Možná bych se jej pod záminkou toho, že je pod velikým tlakem a zjevně ten stres nezvládá, zkusil odvést k psychiatrovi. Mohl by odhadnout, zda se jedná jen o efekt stresu a nebo o užívání metamfetaminu.