Tramal
Monika
Dobry den, moje kamaradka mela pred par lety operovanou pater (vyhrezla plotynka snad), ale od bolesti ji to pomohlo jen castecne, po case se zacaly vracet a ted uz temer rok uziva denne Tramal na bolesti. Jsou to tabletky, nevim jak silne, bere myslim jednu denne. Predepisuje ji je normalne lekar, ale me je divne, ze ji jeste ani jednou neposlal na jaterni testy, v pribalovem letaku se jasne pise, ze je nutne je pravidelne delat. Je mozne dlouhodobe takovy lek uzivat, aniz by ji nekdo kontroloval krev? A take bych se chtela zeptat, jestli se u ni nemuze vyvinout zavislost. Dekuji, Monika

Odpověděl: Jakub Minařík
Tramal je opioid, závislost vyvolat může. Na straně druhé, pokud má kamarádka bolesti, které nezmizely po operaci, rehabilitaci, ... tak možná není jiná volba - rozhodně bych ale doporučoval pokusit se hledat možnosti rehabilitace, cvižení atd - které mohou potřebu užívání analgetik snížit nebo dokonce úplně eliminovat. Ohledně jaterních testů - kolega pravděpodobně ví proč se do testů nepouští, asi by to byla spíše otázka na něj - ale ono je to tak, že za určitých okolností není potřeba sledovat stav tak pečlivě jak doporučuje výrobce, jindy naopak. Závisí to na stavu pacienta a mnoha dalších okolnostech.