Co je male mnozstvi pervitinu?
Dobry den, rada bych se zeptala, jestli je mozne alespon zhruba odhadnout "bezpecne" denni mnozstvi pervitinu (dejme tomu cisteho bez podivnych primesi) u kazdodenniho, zdraveho uzivatele, po kterem i pri dlouhodobe konzumaci "nezblbne"?. Respektive jak asi vysoke davky uzivaji narkomani na sve ceste k zarucenemu psychickemu prusvihu? Ptam se kvuli kamaradovi, o kterem jsem se dozvedela, ze uz nekolik let denne snupa pervitin, ale on na to pritom vubec nevypada. Zije sporadany rodinny zivot, chodi do prace, stara se o deti, nehubne, zkratka na nem nevidim nic, co jsem se o narkomanech docetla. Jelikoz vsak o pravdivosti informace o jeho brani nelze z urcitych duvodu pochybovat, tak si to neumim vysvetlit. Udajne vyuziva 1 gram tydne. Je mozne, aby to bylo tak malo, ze se to na nem ani nepozna? Dekuji moc za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ono to není ani tak o dávkách pervitinu, ale o mnoha dalších faktorech a je to velmi individuální. U někoho se mohou projevit psychické potíže i po jedné dávce pervitinu, u někoho trvá poměrně dlouho, než začne být patrné, že má s drogami potíže. Závisí to na mnoha okolnostech - věku, zdravotním a psychickém stavu, rodinném a sociálním zázemí... Jeden gram týdně není úplně málo, pokud bere denně, tak užije 100 - 150 mg drogy, což zhruba bývá obvyklé množství pro jednu dávku... nevím, jak dlouho pervitin bere, a tak neumím situaci zcela posoudit. To, že Váš kamarád funguje v praktickém životě přesto, že užívá denně pervitin, je ale zřejmě spíš výjimka. Otázkou taky je, zda i jeho nejbližší okolí, zejména jeho žena a děti, vnímají jeho chování také jako bezproblémové a zda se potíže u něj neprojevují jinde, než je pro Vás na první pohled patrné. Na druhou stranu, ne každý uživatel drog je troska, o jakých se dočtete v knihách, spíš bývá obvyklé, že hlavně zpočátku to na lidech nebývá ani nijak zvlášť poznat a na první pohled je můžete považovat za normální zaměstnance, studenty, otce/matky... Bohužel s postupem času dostávají tyhle role často povážlivé trhliny a neznám moc lidí, kterým by se podařilo takto kontrolovaně užívat drogy jako je pervitin, dlouhodobě. Problémy se obyčejně někde objeví... zdravotní, finanční, v zaměstnání, ve vztazích s rodinou...