c
KicKk
Dobrý den,já jsem se jenom chtěla zeptat na takovou drobnost..dostala jsem se do styku s lidma co berou drogy,a stalo se co se stalo,to je jedno co..Začla sem chodit s klukem,kterej drogy užíva injekčně,a přišel s tím,že má céčko..žloutnku typu c,hepatitidu nbeo jak to je.Všude se o tom píše něco jiného,a tak se ptám,přenáší se to i slinami??Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, riziko nákazy žloutenkou typu C není drobnost, je moc dobře, že si zjišťujete informace. Žloutenka typu C se přenáší především přímým kontaktem s infikovanou krví (takže nejohroženější skupinou jsou v současné době injekční uživatelé drog, kteří si navzájem půjčují injekční stříkačky a jehly, rizikové aktivity představují i tetování a piercing, pokud nejsou prováděny v náležitých hygienických podmínkách). Další možností (méně pravděpodobnou) přenosu infekce je nechráněný sexuální styk a přenos z matky na dítě. Společné sdílení předmětů, které mohou být kontaminovány krví, jako jsou zubní kartáčky, holicí strojky apod., představuje další možnou cestu přenosu infekce, i když ne zcela pravděpodobnou. Přenos infekce HCV líbáním, objímáním, kýcháním, kašláním, vodou, potravinami, společným nádobím nebo sklenicemi nebo jinými podobnými způsoby, které nejsou provázeny kontaktem s krví nebyl prokázán. Z toho, co jsem napsala si jednoduše vyvodíte, na co si máte s přítelem dávat pozor. V každém případě byste měli používat kondom a pro jistotu bych si nechala udělat testy na žloutenku C. Další informace o hepatitidě typu C si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Drogy a nemoci – Žloutenky. Využít také můžete bezplatnou telefonickou linku 800 33 11 22, která je v provozu každý všední den od 8 – 16 hodin. Zde Vám poskytnou nejenom informace o žloutence, ale také Vám mohou doporučit zařízení v místě Vašeho bydliště, kde Vás otestují. P.S.: Velmi zvažte perspektivu vztahu s člověkem, který užívá drogy. Vztah s tímto člověkem je pro Vás velmi ohrožující nejenom vzhledem k riziku přenosu žloutenky, ale i z mnoha dalších důvodů.