frenk97
Poděkování MUDr. Mináříkovi. /dotaz 262101/Pane doktore mockrát Vám děkuji za vysvětlení a Vaše doporučení, jak postupovat při vysazování kapek Tramabene. Kapky užívám z toho důvodu, že z tablet mně bylo zle od žaludku zle a to jakýchkoliv, ať už se jednalo o Aulín, Novalgin,Tralgit apod. Tak jak píšete s vysazováním zvláštní problém nemám,/ikdyž jsem kapky Tramabene užíval 3 roky/ jenom dávka 3x denně 20 kapek mně vůbec nezabírá a bolesti jsou čím dál intenzivnější. Bolí mně bederní páteř a mám velké pooperační bolesti kostrče./operace proběhla 10.9.2009/ Budu konzultovat vaše doporučení s obvodní lékařkou, ale musím v co nejkratší době vyřešit stávající bolesti, abych se znovu nedostal do začarovaného kruhu. Pane doktore udivuje mě, že jsou pacientům vůbec tyto léky tak dlouhodobě předepisovány,vždyt každý odborník musí vědět, co se z dlouhodobého užívání zákonitě musí vyvinout.Konzultoval jsem svůj problém s psychologem a ten mně doporučil přechod na psychofarmaka CIPRALEX,CITALEX apod. jenomže zde je vedlejší účinek, utlum až uplné vymizení imtimního života. To mně nahání hrůzu, že bych musel oželet z hlediska zdrav.stavu i toto příjemné životní zpestření, mám z toho velký strach. Lidé na forech nehovoří v souvislostech s psychofarmaky o ničem jiném, než o absolutním útlumu sex. života.Každopádně vše zkonzultuji se svou obvodní lékařkou, ale z Vaší odpovědi se mi jeví, že jste velký praktik a profesionál ve svém oboru. Proto Vás znovu žádám o Váš názor na výše zmíněna psychofarmaka a jejich nebláhý účinek v souvislosti s intimním životem. Ještě jednou Vám děkuji za odbornou pomoc a radu, bez které bych nedokázal s odvykáním pokračovat. Mám velký strach, až se dostanu do nuly, že mně bolesti zůstanou a nebudu je moci ničím potlačit. S pozdravem František.

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud trpíte dlouhodobě bolestmi, tak je otázka, jak moc je vysazení realistické. Pokud se nepodaří odstranit příčinu bolesti, tak fakt nevím. Je nezbytné vyřešit bolest a pak teprve vysazovat. Pokud je to dlouhodobý, chronický stav hledal bych možnosti ovlivnění jinými prostředky, jedná se o páteř, v úvahu přichází rehabilitace, cvičení, které vám RHB lékař doporučí, ... Jinak je redukce dávky a vysazení iluzorní, prostě to nepůjde. Náhrada jinými typy analgetik (léky typu ibuprofen, ...) je obtížná pokud léky potřebujete brát denně. Nemají psychotropní efekt, na rozdíl od opioidů, ale poškozují celkem výrazně organismus. Je tedy otázka, zda vysazení je realistický a smysluplný cíl. Pokud bych pro bolest nespal a nemohl se pořádně hýbat, asi bych volil raději návyk na opioidech, ale to je má volba. Existují také centra pro léčbu bolesti, kde by vám mohli s léčbou boslesti poradit, navrhnout jak postupovat. Ohledně cipralexu, ... Ano dosti často způsobují útlum sexuality, ale skupina SSRI obsahuje celkem 6 preparátů a efekt na sexualitu je různý. Nejméně ji asi ovlivňuje fluvoxamin (Fevarin). Vůbec nebo pozitivně ovlivňují sexualitu antidepresiva trazodon (Trittico) a bupropion (Wellbutrin SR), první jmenované se užívá obvykle na noc a je tlumivé, druhé ráno a je stimulační. Nu, držím palce.