Jak na žravost?
Dobrý den, mám problém - dlouholetou kombinovanou závislost na pervitinu, alkoholu a jako třešinku na dortu ještě prášky na spaní. Žiju s tím tzv. "normální" život, dokonce s dětmi - a moc ráda bych se toho zbavila. Dobře si uvědomuji, že bez drog je život zjednodušeně řečeno podstatně lepší. Jsem schopná vysadit všechno ze dne na den, tělo se začne čistit a paradoxně pak nemám chuť ani na cigáro, takže přestat mi až tak velký problém nedělá. Jsem sice unavená jako zvíře, ale přežít se to samozřejmě dá. Do dvou, tří dnů se můj psychický stav tak změní (k lepšímu, pochopitelně), že ani nerozumím, proč si narkomani dobrovolně takhle likvidují mozek. Chuť na drogy ani alkohol nemám vůbec žádnou, cítím se šťastná, spokojená a veselá a všichni kolem mě taky (i když nic nevědí, prostě jen rozdávám dobrou náladu). Co ale zatím nedokážu ukočírovat jsou následné záchvaty žravosti, takže během týdne naberu klidně 5 kilo a nakonec skončím u lajny jen proto, abych zase splaskla. Únava a vyčerpání mi nedovoluje to jídlo kompenzovat pohybem. Je mi to trapné, ale je to tak. Nemáte někdo radu jak vyřešit to obžerství? Udělali byste ze mě šťastnou abstinentku. Díky moc.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, velká únava a velká chuť k jídlu nebo jak Vy to nazýváte – „žravost“ - patří k obvyklým projevům po vysazení pervitinu. Je to ale stav, který časem, dejme tomu do 2 až 3 týdnů odezní a postupně se vše upraví. Je možné, že člověk poté co přestane pervitin užívat, pár kilo navíc nabere, ale většinou jsou to kila, o která užíváním pervitinu přišel. Nevím jak nejdéle jste dokázala abstinovat – není vyloučeno, že za Vaší potřebou „splasknout“ jsou schované právě chutě na drogu. Napadá mě také, zda je váha pro Vás takový problém, že jste ochotná si kvůli tomu opět vzít pervitin i přes to, že je Vám bez něj tak dobře, jak popisujete. S užíváním drog, zvláště pak pervitinu jde často ruku v ruce problém s poruchou příjmu potravy – anorexie či bulimie – samozřejmě netuším, zda to může být i Váš problém, ale za pozornost (ať již Vaší či odborníka na tuto problematiku) to jistě stojí. Myslím si, zvláště pokud je Vaše užívání dlouhodobé a jedná se o více návykových látek, že byste měla navštívit zařízení pro uživatele drog a pokusit se abstinovat za odborné pomoci. Pokud se domluvíte na ambulantní péči, půjde to velmi dobře skloubit se zaměstnáním i s péčí o děti. Vaše šance na udržení abstinence pak bude mnohem větší než když se o to budete pokoušet sama. Služby v těchto zařízeních jsou bezplatné a na požádání i anonymní. Kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište kde bydlíte a já Vám ráda vhodná zařízení (v každém větším městě funguje kontaktní centrum) vyhledám.Držím Vám palce a kdybyste ještě potřebovala něco vědět, opět napište.