Jak postupovat při léčbě
Utajená
Dobrý den, před časem jsem s Vámi řešila situaci týkající se mého bratrance, který je závislý na drogách. V současné době je v PL v JIhlavě. Jenže vyvstává další problém. Jak jej začít učit samostatnosti? Když mu volám, tak mi pomalu do telefonu diktuje, co všechno by chtěl, co mu mám dovézt, ale když se jej zeptám,jak to má vyřešené se sociálními dávkami, které mu mají chodit do léčebny, tak mi řekne, že neví a ať to vyřeším. Začínám se dostávat do fáze, že nemám chuť mu vůbec volat, natož za ním jezdit. Myslíte, že je to normální? Kromě toho mám obavu,jak to bude vypadat dál. zatím je jakoby chránět tou léčebnou, pak přejde do komunity, ale mám pocit z jeho chování, že čeká, že my to za něj vyřeším. A on si jen diktuje. Jak jej začít učit samostatnosti? Vím, že to nejde hned, že potřebuje najít čas na to, aby se zvetil, postavil na vlastní nohy, ale přece jen nás nemůže jen tak využívat! Připadá mi, že si myslí, že nám dělá "milost", když je v léčebně, tak ať zbytek zařídíme sami. Máte nějaký nápad, jak z toho ven? Moc děkuji za jakýkoliv nápad. Dokonce jsem se přihlásila i na seminář určený pro rodinné příslušníky - rodinné poradenství a terapie, kde doufám najdu odpovědi na některé své otázky.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, tážete se, jak bratrance naučit samostatnosti. Stejně tak řešíte, že není schopen vyřídit si sociální dávky, ale má na Vás plno nároků. Léčba drogové závislosti nespočívá pouze a jenom v detoxifikaci těla a zvládnutí abstinenčního syndromu ( v podstatě to je kolikrát možná to úplně nejlehčí na tomto dlouhodobém procesu ). Léčba závislosti je opravdu dlouhodobá práce, která právě spočívá v tom, naučit se, jak být samostatnými, zodpovědnými, dospělými. Nejde to samozřejmě hned a má to své určité etapy, kterými je zapotřebí postupně projít. Zmínila jste, že Váš bratranec jde z léčebny rovnou do komunity. V tomto případě si myslím, že se nemusíte obávat, jelikož právě Terapeutické komunity jsou tím nejlepším možným řešením, jak se samostatnosti a zodpovědnosti naučit. Proto je také pobyt v TK dlouhodobý - kolem jednoho roku, aby byl dostatek prostoru a času postupně za pomoci terapeutů a celé skupiny pracovat na poznání sám sebe, přijmutí zodpovědnosti za svůj život, dospět a celkově se osamostatnit. Buďte trpělivá, všechno chce svůj čas. To, že jste se přihlásila na seminář pro rodinné příslušníky je určitě v pořádku, možná naleznete odpovědi na některé své otázky a určitě Vám to pomůže i v celkové komunikaci s bratrancem. Mějte se hezky, když budete potřebovat klidně opět napište. M.K. PS: Myslím, že odmítnout některé nadstandardní požadavky vašeho bratrance je zcela legitimní. Poměrně dost věcí si za pomoci sociálního pracovníka v léčebně může zařídit i sám. Jeho postojem "já jsem teď v léčbě, takže se snažte" se nenechejte manipulovat.