Za fetovani muzou rodice?
Siw
Proc se priciny drogovy zavislosti casto svalujou na rodice fetaka? Ja beru pernik a kdyz se sli rodice (nejdriv beze me) poradit do kcentra, tak dostali prednasku, ze je to nemoc cely rodiny a projev skrytejch hlubsich problemu klidne i v minulosti. Pak jsme tam byli vsichni a psycholog se misto na fet vyptaval na my detstvi a ruzny minuly udalosti a strasne se chytal nepodstatnejch blbosti, treba ze tata bejval kdyz mi bylo 2-4 casto pryc s kamionem nebo ze jsem jednou hrozne zavidel segre vanocni darky, ze jich dostala vic. Hned se chytil myslenky, ze rodice preferovali segru a to je jedna z pricin myho drogovyho problemu. Takovou frasku jsem fakt nikdy nezazil. Uz jsme tam nesli, rodice si ale furt vycitaj, ze neco udelali spatne:( Pritom se segrou jsme vzdycky od nich meli spousty lasky a venovali se nam a zaroven byli i nastaveny pravidla, takze nerostli jsme jak drivi v lese! Ja vim, ze defekt je ve mne, ve vrozenym typu temperamentu, jsem melancholik a labil, kdyz jsem objevil pernik, tak mi (zezacatku, ted se to kazi) strasne sednul, energie a elan ale klid v mysli, pryc uzkost a nervozita. Fakt me stve, ze ve vetsine clanku o drogovy zavislosti se zminuje spatny rodinny prostredi. Nekde jsem i cet, ze neexistuje fetak, co by vyrustal v harmonicky rodine. Jasne ze k drogam utikaji lidi v rodine tyrany a zneuzivany, ale dostanou se k nim i ti co je maji rodice radi a neudali pri vychove zavaznou chybu. Zajimalo by me, jakej na to mate pohled vy. Jestli je vzdycky nutne neco spatne v cely rodine fetaka??

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, já osobně nemám zkušenost s takto jednostranným pohledem na vznik závislosti a i když často čtu knihy a články na téma drogová závislost, nesetkávám se s tím, že by se příčina užívání návykových látek hledala pouze v dysfunkční původní rodině klienta. V zásadě neexistuje jedna prvotní příčina, ale vzájemná podmíněnost biologických (např. genetické podmínění, organické příčiny), psychologických (např. sebepojetí, reakce na stres a zátěžové situace, psychické poruchy) a sociálních (rodina, prostředí, práce) faktorů, v poslední době se k nim přiřazuje ještě faktor spirituální. Takže rodinné prostředí tvoří pouze jednu součást z jmenovaných faktorů podstatných pro vznik návykového chování – neznamená to tedy, že je vždy nutně něco špatně v celé rodině závislého. Pokud se hovoří o tom, že návykové chování jednoho člena rodiny je nemoc celé rodiny - nemyslí se tím pouze to, že příčina může být v rodině, ale také to, že závislost jednoho člena rodiny zpětně zasahuje a ovlivňuje i další členy rodiny a fungování celé rodiny a proto při léčbě závislosti je nutné pracovat s celým rodinným systémem a ne pouze odděleně se závislým člověkem. Píšete, že Vám pervitin nyní už nedělá tak dobře, jak to bývalo dřív – myslím, že byste měl vyhledat odbornou pomoc a domluvit se na léčbě – byla by škoda, abyste kvůli jedné negativní zkušenosti rezignoval na řešení svého problému s pervitinem, protože pak by mohlo být ještě mnohem hůř. Můžete si vyhledat jiné zařízení nebo zařízení v jiném městě - kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty poblíž Vašeho bydliště vyhledám. Přeji Vám hodně štěstí a kdybyste potřeboval, opět napište.