prosím o radu ohledně dcery
marsii
dobrý den,mám 20letou dceru,která má za sebou drog,kariéru,respektive si myslím stále že je závislá,hodně jsem jí pomohla už dříve jako matka,kamarádka,ale marné.Několikrát dostala šanci bydlet s náma a vždy to skončli opakovaným bolestným zklamáním,poslední šanci dostala před rokem,ale vybrala si,že půjde opět k bývalé tchýní.Nyní se objevila po dlouhé době,s tím,že je těhotná 7týdnů.přítel její je bohužel narkoman,nepracuje,samé dluhy,chtěla bych jí pomoct,ale nevím jak.Miminko by si chtěla nechat,říkám si,že třeba je to pro ní nový začátek,ale co když ne!nemá práci,on nedélá taky a ani se nesnaží,jen jí řekl at si sežene peníze na přerušení.mám strach,že by nemusela už mít do budoucna déti.Miminko chce,ale je tu problém ten kluk,jak jí mám před ním ochránit,protože je s ním 2roky a má výčitky,protože když ho poznala tak nebyl závislej na tvrdým a on jí tím neustále citové vydírá a proto s ním je,cítí za něj odpovědnost.A proto mám strach,když jí opět vemem domů,že nám bude lhát a skončí špatně.strašně moc bych jí chtěla věřit,ale přítel s mým 19letým synem říkaj,že mě bude citově vydírat jako matku.Jsem zoufalá.Pervitin prý méla naposledy před měsícem,od té doby nic...

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše dcera je plnoletá a sama by se měla rozhodnout, jak situaci, do které se dostala vyřeší – včetně toho, zda se svým přítelem zůstane či nikoliv. Myslím, že pokud budete dceru před přítelem chránit aniž by si to ona sama přála, stejně se Vám to pravděpodobně nepodaří. Asi by bylo nejlepší si s dcerou v klidu pohovořit o tom, jak si další fungování představuje ona sama a jak si představujete, že bude fungovat dcera, pokud jí budete pomáhat a vezmete jí domů. Pokud bude chtít Vaši pomoc a podporu a bude mít zájem s Vámi bydlet, domluvte se celá rodina na pravidlech soužití všech členů rodiny, kteří spolu bydlí. V tomto případě máte nárok říci dceři svou představu o tom, jak by měl její vztah s přítelem vypadat, aby to pro Vás bylo přijatelné. Měla byste se dcerou domluvit na tom, že se bude finančně spolupodílet na chodu domácnosti a bude navštěvovat odborné zařízení, zabývající se drogovou problematikou, kde si domluví pro ni vhodný léčebný program. Také se s dcerou domluvte na tom, co se stane pokud nebude pravidla dodržovat. Není to pro Vás jednoduchá situace a proto si myslím, že Vám velmi pomůže kontakt s odborníkem. Vyhledejte si zařízení, které poskytuje poradenství pro rodiče a blízké osoby uživatelů návykových látek (poradna pro rodiče, kontaktní centrum) a poraďte se zde o tom, jaký postup vůči dceři zvolit, tak aby to pomohlo nejenom jí, ale i Vám a celé Vaší rodině. Kontakty na tato zřízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo ještě napište kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. V Praze působí Denní stacionář Sananim, kde se specializují na práci s drogově závislými těhotnými ženami a matkami s dětmi – zde poskytují informace o vlivu užívání drog v těhotenství, dále ambulantní a stacionární léčbu závislosti, zprostředkování nástupu do rezidenční léčby pro matky s dětmi v terapeutické komunitě Karlov a zprostředkování komplexní zdravotní péče pro těhotnou ženu, matku i dítě. Kontakt: Denní stacionář, Janovského 26, 170 00 Praha 7, telefon: +420 220 803 130, mobil: 605 212 175, e-mail: stacionar@sananim.cz. Přeji Vám hodně štěstí a když budete potřebovat ještě nějaké informace, opět napište.