terminus
Dobry den, situace je: od 15ti let marihuana, extazy, od 18ti pernik, ted je mu 22, je pravidelny uzivatel, picha si, snupe, dealuje, krade v dome rodicu, ma tam zrusene stale bydliste, ale rodice ho pousteji, bydli castecne s dalsi narkomankou, uz 4 roky. Projevuje psychozy, halucinace, je agresivni, sprosty, jev podmince, (soudne urcena lecba, po 3 mesicich zptky), lze, neustale si vymysli jen aby vydoloval dalsi penize z rodicu.Intoxikace asi pred 2 lety (1g pervitinu, houbicky), podeziram i schizofrenii (chova se hrube, rve, pak zlom, lituje toho, vyhrozuje sebevrazdou). Vzhledem k tomu,z e je v podmince (loupez vlastni matky) mu rodice vyhrozuji, ze podaji trestni oznameni za vsechny prestupky (kradeze v dome) a tim by sel do vezeni a snad by mu i predepsali lecbu (tentokrat kompletni, ale kdo zaruci, ze ji dodela). Rozhodl se odjet na policii, kde udal dealery a varice ze sveho okoli, ted se "schovava" a tvrdi, ze neche drogovat a, ze to zvladne sam. Ma otazka je: jaka dalsi habadura se muze skryvat za tim udanim svych kamasu? Myslite si, ze s takovou narko minulosti (a mozna i pritomnosti, jeste pred tremi dny mel zachvat a relaps, jeho zachvaty prichazi periodicky, tyden blazni a rve a shani penize, a pak je zas treba 10 dni ok, a pak znovu, neustale rozmontovava vsechny elektro pristroje, drmoli, je zkratkovy...)je vubec mozne, aby se "vylecil", SAM? snazim se rodicum vysvetlit, ze nejde jen o to nebrat, jde i o to naucit se zit, zaclenit se, najit si jine zabavy a vubec se postavit na vlastni nohy. Prosim vas, neradte mi zadne kontakty, tohle vsechno je uz davno za mnou. Dekuji

Odpověděl:
Dobrý den, ano, je možné, aby člověk přestal užívat drogy sám, bez odborné pomoci. Ale dle toho, jak popisujete situaci a "drogovou karieru" dotyčného, bych to viděla jako poměrně nepravděpodobné. Sama velice správně píšete, že nejde jen o to "nebrat", ale o celkovou změnu životního stylu, přístupu k sobě samému a svému okolí, přijetí zodpovědnosti atd..., což je důležté především pro udržení abstinence v budoucnu. Bývá to poměrně náročný a dlouhodobý proces, který se bez odborné podpory zvládá mnohem hůře. Asi by bylo rozumné, kdyby dotyčného rodiče přestali podporovat, pokud on sám se sebou nezačne něco dělat a rodiče neuvidí z jeho strany konkrétní kroky směrem k léčbě závislosti. Jestliže u rodičů krade a chová se agresivně, neměli by ho prostě domů pouštět a v případě nějakých násilných excesů z jeho strany zavolat policii a eventuelně reálně zvážit to podání trestního oznámení. Velká část závislých se k léčbě odhodlá až poté, co jim drogy v životě nadělají spoustu vážných problémů a dostanou se tím až na své pomyslné dno. Chtěla jste znát náš pohled na situaci, o což jsem se ve stručnosti pokusila. Bohužel, internetová poradna nedává příliš prostoru k podrobnějšímu rozebrání takovýchto problémů. To umožňuje osobní kontakt, o který vy asi v současné chvíli nestojíte. Možná by ale o odbornou pomoc a hlavně podporu stáli rodiče? Když tak se ještě ozvěte. Přeji hodně sil. To, jaká další "habaďura" se může skrývat za udáváním kamarádů, skutečně netuším, to snad tuší dotyčný.