rada a postup při drogové závislosti.
masale
Dobrý den, prosím o radu jak postupovat, když dítě mé sestry kouří marihuanu a našla u ní psaníčko "perníku". Jedná se o dívku K. ve věku 14-ti let, chodí ještě na základní školu a chystá se na výběr povolání. Od dětství s ní byly problémy, co se týče toho, že se ráda přizpůsobovala strarším kamarádům a dělala vše co oni. Začalo to kouřením, alkoholem. Ten tedy jen zřídka, ale již v 12-ti letech byla cíleně opilá. Při každém zjištění takového "prohřešku" měla trest, domácí vězení atd. Sestra ji kontrolovala, ale nešlo to když byla v práci. Je rozvedená. K. utíkala z domu, ale vždy se vrátila, i když pozdě. V poslední době cca 1 roku objevuje sestra v jejích věcech marihuanu, tu nyní 100% kouří a pravidelně, a nyní objevila i psaníčko perníku. K. tvrdí, že perník nebere, že to měla pro kamarádku, sestra jí částečně věří, ale určité pochybnosti jsou. Ráda by něco podnikla, ale po rozhovoru s pracovníkem školy jí bylo řečeno, že jakmile něco začne řešit, bude ať doktor či jiná instituce nucena podat zprávu na sociální pracoviště a K. bude mít v posudku vše zaznamenáno. Tím by se jí zhoršilo či dokonce úplně zmařilo dostat se na nějakou "dobrou" školu, i když se v současné době dost zhoršila i ve škole. Sestra by ráda zašla s ní k psychologovi či do nějaké poradny, v žádném případě nechce, aby její dítě "padlo na hubu", ale také nechce jí zmařit šanci dostat se na školu. Prosíme, poraďte, co v tomto případě dělat, pocházíme z Olomouckého kraje - Šumpersko. Domluvy u ní nezabírají, vždy se tváří jak neviňátko, ale pak... Sestra jí nyní kontroluje, nikam nesmí, ale nelze to na 100%. Také nevíme, kde tedy bere peníze na drogy, určitě to není levná záležitost, snad ještě nekrade, či jinak je nezískává. Ještě jednou Vás prosím o radu, jak postupovat, aby jí to nezavřelo dveře do budoucna, ale aby se to již řešilo, když si myslíme, že je ještě čas. Za odpověď předem děkujeme. M.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z toho, co popisujete a hlavně vzhledem k tomu, že dceři Vaší sestry je teprve 14 let, je zřejmé, že bude třeba celou situaci řešit komplexně a nejlépe s celou rodinou. V Šumperku funguje kontaktní centrum (Kontaktní centrum, Sdružení Podané ruce- Walhalla, Sokolská 48, Olomouc, 779 00, telefon: 585 220 034),ale tato zařízení pracují převážně s cílovou populací od 15 let (telefonicky jsem s nimi hovořila a kontakt s mladším klientem po individuální domluvě nevyloučili). Takže jsem našla zařízení v Olomouci, potvrdili mi zde, že by jednou týdně neměl být problém s dojížděním. Kontakt: P – centrum, Lafayettova , 772 00 Olomouc, kontaktní osoba: PhDr. et Mgr. Roman Procházka, tel. objednávky: 585 221 983. Toto zařízení nabízí v rámci Dětského centra Poradnu pro rodiče, která je zaměřena na poradenství ohledně problémů v rodině, poradenství ohledně výukových a výchovných potíží, poradenství ve volbě povolání, poradenství ohledně zvládání náročných životních situací, poradenství v oblasti individuálních zvláštností jedince apod. Poradenství je poskytováno každé pondělí od 15.00 hod. do 17.00 hod. a čtvrtek od 15.00 hod do 18.00 hod. v prostorách P-centra. Všechny služby v tomto zařízení jsou bezplatné, nezávazné a především, pokud o to bude mít sestra zájem, tak i anonymní. O kontaktu Vaší sestry a její dcery s tímto zařízením se nikdo nedozví, pokud to nebude sama sestra chtít. Objednat se může na výše uvedeném telefonním čísle. Ještě bych Vám a Vaší sestře ráda doporučila přečíst si informace mimo jiné i o tom, jak přistupovat k dítěti s problémem užívání návykových látek. Najdete je na adrese www.odrogach.cz v rubrice Pro rodiče. Je možné využít i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují kromě drogové problematiky i na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Mějte se hezky a Vaší sestře přeji hodně trpělivosti při zvládání této nelehké situace.