Žádost o radu
Ivana
Dobrý den,mám 19-ti letou dceru u které mám cca 1rok podezření na užívání drog.Ve 4.ročníku propadla,je náladová,neustále někde "courá".Když jsem jí prohledala věci a našla brčko a prázdnou obálku,tak mi vysvětlila,že to u ní nechala kamarádka,že ona nemá zapotřebí brát drogy a že jí nevěřím a že jí prohledávám pokoj atd...a závěr byl,že se odstěhuje,když jí lezu do věcí.Zamkla si pokoj a dlouho trvalo,než jsme začaly spolu zas normálně mluvit.Stále mi vyčítala,že ví,že jí nevěřím.Doma mi pomáhá,snaží se.Ale přesto je neustále někde pryč.Když se ptám,tak je u kamarádek(v jiném městě).Zajímá ji focení a techno(bohužel).Když jsem to před rokem zjistila,tak jsem se radila s doktorkou,zda je možné udělat test na drogy a bylo mi řečeno,že jen se souhlasem dotyčného.Bojím se,že když na ni budu tlačit,tak se sebere a opravdu odejde,nedokončí školu a ještě buhví,kde a jak skončí. Jsem z toho úplně zničená a nevím,co mám dělat.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, i kdyby Vaše dcera s testováním souhlasila, stejně Vám to neřekne nic víc, než-li to jak test dopadl - pozitivně nebo negativně, tedy zda byla v nedávné době droga užita či nikoli. Neřekne Vám to nic o celkové situaci a k dceři se tímto také blíže nedostanete. Váš vztah a důvěra byla již poznamenána prohledáváním věcí, o kterém ona ví ( jak jste sama uvedla ). Toto je velmi těžká situace, Vaše dcera je již plnoletá a záleží především na ní, jak se svého problému s případným užíváním zhostí. Velice dobře chápu, že ji chcete pomoci, také rozumím tomu, že se obáváte toho, že něco uděláte třeba špatně a ona odejde...je to opravdu hodně těžké, proto v podobných případech radím rodičům vyhledat odbornou pomoc a tam jejich situaci osobně probrat ze všech stran a zvážit možné alternativy řešení. Nevím odkud pocházíte, ale pokud je pro Vás Praha dostupná, doporučila bych Vám spojit se s tímto zařízením, které pomáhá blízkým osobám uživatelů nelegálních drog. Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM o.s. Školská 30 Praha 1 tel : 739-268 527, 284 824 234 Mgr. Čtrnáctá Štěpánka provozní doba doba poradny : PO až PA 9.00 - 19.00 hod. ( poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy - v její zadní části ) Nemusíte se ničeho obávat, spousty rodičů a dalších blízkých osob tuto poradnu využívá. Než se rozhodnete učinit další kroky, můžete se zde o všem poradit, i třeba o tom, jak Vaši dceru lépe motivovat k tomu, aby i ona sama nějaké odborné zařízení navštívila a začala svůj problém řešit. Je zde i možnost setkat se s dalšími rodiči a vzájemě si vyměnit zkušennosti, co třeba zafungovalo v jiných rodinách apod..Nejenom, že se můžete o všem poradit, též si i zcela upřímně myslím, že byste si v této náročné situaci i Vy sama zasloužila podporu. Nebojte se poradnu zkontaktovat. Všechny služby poradny jsou bezplatné a můžete jich případně využít i anonymně. Pokud je pro Vás Praha nedostupná, napište ještě jednou a uveďte region odkud pocházíte, či město které je Vám nejblíže, pokusím se Vám doporučit jiné vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště. Přeji hodně trpělivosti a též dost síly. Mějte se hezky. M.K.