Lysohlávka
Klára
Dobrý den, mám takový problém. Dne 30. října 09 jsem požila pár loků čaje z lysohlávky. Předtím jsem žádné zkušenosti s drogou, kromě marihuany, která mi nic neříká z důvodu, že mám pocit, že na mě nepůsobí, tudíž ji neužívám, neměla. Stav po požití, který trval zhruba 3 hodiny, byl silně nepříjemný, dostavovaly se deprese, strach, úzkost, porucha vnímání času, halucinace a pocit, že se to už nezlepší. Nakonec to odeznělo, začež jsem byla hrozně ráda a už vím, že žádnou drogu v životě nezkusím. Jenže, jak jsem již psala, lysohlávku jsem požila 30. října, od té doby se mi párkrát stalo, že jsem slyšela pískání v uších, jednou mi i zhruba na hodinu zalehly, tak, že jsem slyšela vlastní dech. Dnes jsem byla nucena odejít ze školy, protože se mi vrátil tzv. flash back, který mě vyděsil. Trval zhruba hodinu a vrátily se mi pocity deprese, stavu, náhleho strachu a zmatku. Celý den mám provázený bolestí hlavy. Doma jsem se z toho vyspala, ale jsou ještě dnes chvilky, kdy najednou znejistím, a jakoby se mi udělá psychicky špatně. Děsí mě to, bojím se, abych neměla nějaké další příhody, zároven, nechci být považována za blázna a přála bych si, abych nemusela navštívit psychiatra. Jenže mám obavy, že tyto stavy neumím zvládat, navíc dnes to byl nejhorší flash back. Chtěla bych se zeptat na vaši radu, jak zvládnout tyto náhlé flashbacky? Je pravda, že v poslední době mám nějaké problémy v oblasti vztahu. Co mi radíte? Mám si vzít pár dní volna, nebo opravdu konzultovat své problémy s odborníkem? A přestane to? Mám strach.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, je zajisté dobře, že píšete. To co se Vám přihodilo bezprostředně po užití čaje z lysohlávky a i to, co se s Vámi děje skoro měsíc po této zkušennosti, bych určitě nepodceňovala. Může se stát, že i jednorázové užití jakékoliv psychotropní látky u disponovaných jedinců vyvolá psychické obtíže, u halucinogenů je toto riziko poměrně velké. Sama jste ve svém dotaze uvedla, že ve Vašem osobním životě máte vztahové starosti a nejste psychicky úplně v pohodě, může to spolu souviset, ale těžko se takovéto situace hodnotí přes internet. Jestli Vaše obtíže opravdu souvisí s užitím drogy (což dle Vašeho popisu celkové situace je velmi pravděpodobné), radila bych navštívit odborníka a s ním vše probrat. Bohužel jste neuvedla odkud pocházíte. Nevím jestli je pro Vás dostupná Praha, ale jestli ano, doporučila bych Vám toto zařízení : Specializované ambulantní služby CADAS Spálená 12 Praha 1 tel: 222 924 245 e-mail : cadas@sananim.cz MUDr. Minařík Jakub Konkrétně toto zařízení se specializuje na psychické obtíže spojené s užíváním psychotropních látek. Nebude od věci si s kolegou MUDr.Minaříkem promluvit, nemusíte se ničeho obávat, rozhodně nejste jediná komu se něco podobného přihodilo. Je zapotřebí si předem zavolat a dohodnout si termín první konzultace, v případě vážné krize můžete přijít i bez objenání. Služby v tomto zařízení jsou bezplatné, pouze v případě psychiatrického vyšetření je nutno zaplatit poplatek 30,-Kč stejně jako u běžných lékařů. Jestli pro Vás Praha dostupná není, napište ještě jednou a uveďte region, pokusím se Vám doporučit jiné vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště. Kdyby jste měla další dotazy, klidně znova napište. Budu Vám držet palce ať Vaše obtíže co nejdříve zmizí a zkuste se zbytečně nezúskostňovat, podobné problémy nejsou zas tak neobvyklé a zvláště s odbornou pomocí se dají dobře zvládnout. M.K.