Problémy se synem
reca
Dobrý den, již delší dobu máme problémy se synem. Začalo to krádežemi doma a končí to krádežemi okolo. Zjistili jsme že šňupal pervitin, snažili jsme se domlouváním ho od toho odradit, ale dospělo to až tam, že si ho začal píchat. Chceme ho přemluvit, aby se nechal léčit, ale nevíme jak na to. Máme strach, že nebude chtít. Určitě máte spoustu takových zkušeností. Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace pro Vás musí být velmi náročná. Ráda bych Vám napsala nějakou konkrétní odpověď, ale ve svém dotazu uvádíte málo informací. Nepíšete kolik let je synovi - zda je plnoletý či nikoliv, jak dlouho pervitin užívá, jaké problémy má v souvislosti s užíváním pervitinu, zda chodí do školy nebo do zaměstnání, jakým způsobem doma funguje apod. Syna, který není motivovaný k léčbě a sám nemá potřebu svou situaci řešit, budete k léčbě přemlouvat těžko (léčba také nefunguje tak, že se dotyčný "nechá" léčit, ale léčba je především uvědomělá aktivita motivovaného člověka, který zde pracuje na změně dosavadního životního stylu, spojeného s drogou). Závislý k tomu, aby se šel léčit potřebuje silnou motivaci a tou je většinou uvědomění si problémů, které mu užívání drogy způsobuje a jejich možných dopadů. Rodiče často ve snaze dítěti pomoct, za něj řeší všechny možné problémy – omlouvají absence ve škole, platí za něj dluhy, dále ho živí a poskytují veškerý servis i přes to, že dítě nedodržuje žádná pravidla společného soužití, „netrestají“ chování, které se s těmito pravidly neslučují. Vlastně dělají vše pro to, aby dítě nepocítilo důsledky problémů, které souvisí s jeho nezodpovědným životem – dítě tak nemá potřebu nic řešit a měnit. Nedokáži odhadnout, jakým způsobem to funguje u Vás v rodině, ale myslím si, že Vám nejlépe pomůže odborník prostřednictvím osobního kontaktu v zařízení, které se zabývá drogovou problematikou - ve větších městech fungují kontaktní centra a zde s podobnými situacemi mají hodně zkušeností – věřím, že Vás zde nejenom psychicky podpoří, ale také Vám zde doporučí, jak syna k léčbě motivovat. Kontakty na tato zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty ráda vyhledám. Mějte se hezky, přeji Vám hodně síly ke zvládání této nelehké situace.