Dítě a drogy
hamiva
Čtrnáctiletá dcera mého přítele se chová divně, zhoršila se v chování i v prospěchu ve škole. Chodí domů pozdě, několikrát utekla. Matka u ní našla sáček s marihuanou, musí ji hlídat, protože když jde ven, nedodržuje čas návratu ani dané slovo. Přes víkend měla být u nás, najednou v pátek nechtěla přijít (její matka odjížděla na víkend pryč), když ji dovezli, bylo jí hrozně "špatně" a nechtěla u nás spát. Prý se nevyspí a pořád se v noci budí. Není to pravda, nikdy předtím si nestěžovala. Nesundala si oblečení a pořád stála u dveří a vynucovala si hystericky odchod domů, že se chce vyspat a ráno přijde (nevěříme jí). Přítel ji sbalil, odvezl domů a zůstal s ní, protože máme podezření, že chce něco provést.Zatím nevím, jak tato situace dopadne. Máme dojem, že dívka vyzazuje příznaky závislosti.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z Vašeho dotazu není jasné, na co se přesně chcete zeptat, případně s čím potřebujete poradit. Zda dcera Vašeho přítele vykazuje známky závislosti nelze takto přes internet poznat, ale pokud by se jednalo o užívání marihuany, tak zde nevzniká typická fyzická závislost, ale spíše psychický návyk, který bývá často spojený s konkrétním životním stylem. Takový návyk ale vzniká po dlouhodobějším a intenzivním užívání marihuany (tím ale nevylučuji fakt, že dívka je zvláště v takto nízkém věku užíváním marihuany velmi ohrožená). Pravděpodobně bude mít podivné chování dívky ještě jiný motiv, než je závislost. Pokud je dcera ochotná s Vaším přítelem, tedy svým otcem mluvit, tak by bylo dobré toho využít a s dcerou si v klidu promluvit o důvodech jejích změn chování. Také s ní může mluvit o marihuaně a o rizicích užívání, zvláště pak v tak nízkém věku (informace o marihuaně nalezne na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách). Myslím, že by bylo vhodné vyhledat odborné zařízení a problém řešit v rámci rodinného poradenství či alespoň v rámci poradenství s některým pro dívku významným rodinným příslušníkem - vzhledem k věku dívky a vzhledem k tomu, že primární nemusí být pouze problém s drogou (to ovšem vyžaduje aktivní přístup dívky). Také je možné, aby přítel navštívil nějaké zařízení (např. poradnu pro rodiče) sám a poradil se o tom, jak v této situaci může postupovat. Kontakty na tato zařízení ve Vašem regionu lze nalézt na adrese www.drogy-info.cz nebo můžete ještě napsat kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Na adrese www.odrogach.cz si můžete přečíst informace o tom, jak přistupovat k dítěti, které má problémy s užíváním návykových látek – v rubrice Pro rodiče. Je možné využít i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují kromě drogové problematiky i na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Mějte se hezky a pokud byste potřebovala ještě něco doplnit, opět napište.