Dotaz
sanikal
Ahoj vsem ja i muj pritel jsem uzivatele drog jako je pervitin.Ja je beru jen o vikendu nekdy vubec jak mam naladu. Ale muj pritel je bere uz vic jak 16 let a komunikace snim je hodne optizna. Vse co se prihodi a jeho to nastve resi tak ze si vylejva vztek hlavne na me.Kdyz mu neco reknu brani se tak ze vse obracim proti nemu.no a kdyz se pohadame uvedomi si konecne chybu a zacne se omlouvat, jenze pokracuje tak ze bude lepsi kdyz se zabije a podobne aspon budu mit klid a ja nevim co vsechno. Nikdy neprizna svou chybu tak aby mu opravdu doslo ze to snim dal tak nejde ve vsem vidi to ze za vse muzou ostatni ale nikdy ne on sam.Kdyz nahodou se nahodou snazim a neco mu vytknu tak se brani tim ze bych mela prestat fetovat jelikoz vidi jak se k nemu chovam.Ale uz nevidi to ze ja sedim v klidu ¨ctu si knihu nebo mam ,, zasek ,, na uklizeni jeho si moc nevsimam a hlavne nemluvim on je ten co me porad postuchuje a ma nejake pripominky no a pak se neudrzim a vyjedu po nem.Konci to hadkou a na konci celeho rozboje vse vyresi tak ze mi rekne ze se zabiije alespon budu mit klid..Jak mam s takovim clovekem komunikovat muzete mi prosim poradit ...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, oba s partnerem jste uživatelé pervitinu. Vy sice uvádíte, že Vaše konzumace je víkendová, či dle toho jak máte náladu, ale Váš partner více jak 16 let tuto drogu užívá a to na jeho chování a psychice zákonitě nechá nějaké následky. Těžko Vám radit, jak s ním komunikovat, myslím, že ať budete komunikovat jakkoliv, stejně to bude z jeho pohledu špatně, jelikož dlouhodobí uživatelé drog zpravidla mají potřebu mít okolo sebe (nebo spíše u sebe) někoho, na koho vinu, kterou pociťují za svůj ne zcela uspokojivý život a za svou závislost, potřebují svést. A tady jste to Vy, bohužel. To, co jste ve svém dotazu popsala, není nic nestandartního. Jestli toužíte po normálním stabilním vztahu a normální komunikaci, budete muset začít abstinovat, protože na drogách to "normální" bude jen těžko. Pokud očekáváte, že se přítelovo chování vůči Vám změní k lepšímu - tak pokud on zásadně svůj život nezmění a nebude abstinovat, spíše to bude jen horší a horší. Možná by stálo za úvahu popřemýšlet, co Vás vede k tomu, být v takovémto vztahu. Uvedla jste, že Vy jste prozatím "víkendovým" konzumenetem, zpravidla tyto vztahy končívají tak, že i ten, co drogy "ještě nějak zvládá" se v takovémto vztahu "rozjede" též naplno a pak to většinou moc dobře nekončí. Popřemýšlejte o tom a kdybyste měla zájem navšívit nějaké zařízení a tam si o Vaši situaci popovídat, napiště ještě jednou a uveďtě region, pokusila bych se Vám nějaké vhodné odborné zařízení doporučit v místě Vašeho bydliště, kam byste se mohla dojít osobně poradit. M.K.