perník
Dobrý den, mám problém s přítelem. Známe se 3 roky (já 20, on 20 let). Bydlíme spolu asi rok a půl. V sedmnácti, když jsem se s ním poznala, začala jsem užívat perník, on už ho užíval asi od patnácti:( dost hrůza.. No nic, každopádně, dávali jsme spolu asi rok, pak jsme se rozhodli přestat, mě se to povedlo, jemu ne. Je na tom pořád závislej. Já jsem strašně ráda, že jsem se z toho svinstva dostala. Bylo to dost těžký. Dávali jsme spolu 3x týdně, bylo to good, ale to není normální život. Já už jsem docela sociálně v pohodě, až na to hulení 3x denně, ale to mi neva. Mimochodem můj přítel taky hafo hulí, ale to mi taky neva. Jde o to, že já měla naposled před 3/4 roku, ale můj přítel není schpnej zbavit se chuti na piko, feťáckejch kámošů a vůbec perníku jako smyslu života. Nejdýl vydrží 3 týdny, normálně dává každejch 14 dní (všechno o čem píšu, myslím šňupání). Byla jsem ochotna to ve vztahu tolerovat, jednou za 14 dní prostě v noci někde lítá s klukama... Ale ono to není tak jednoduchý, tvrdí, že ho to ubíjí (fetování/závislost), má strašný dojezdy-výčitky atd. pak se ale vyspí a dělá, že nic, navíc o tom nechce mluvit. Pak se dozvídám, že mi lže o tom, co po nocích dělá a tak.. Krade lidem věci:( a taky hraje automaty, jednou prohrál celou výplatu a neměli jsme na nájem. Nebo si půjčuje prachy a pak zastavuje svý věci, aby to těm lidem mohl vrátit.. A tohle mi všechno zastírá a lže a já se to pak dozvím a říkám si, že je všechno v piči, že se z toho asi nikdy nedostane. Je to tak? Teď jsem na vážkách, jestli už se s ním nemám rozejít. Navíc pořád nemá práci, páč nikam nedokáže zodpovědně chodit makat. Takže náš život táhnu vesměs já a pořád nejsou kačky a beru si půjčky atd. Jenže já to nechci zahodit, ty tři roky vztahu a už vůbec ne ty dva roky snahy aby přestal.. A navíc ho strašně miluju, nevim.. Můžete mi prosím poradit, mám s ním zůstat? Nebo mám překonat strašnej smuteka najít si nějakýho normálního huliče?:) nebo kam zajít, aby byl můj přítel normální? co mám dělat sakra? už fakt vůbec nevím, moji kamarádi jen plácaj, přitom neví.. O piku už vůbec nic.. Jen jeden můj dobrej kamoš, co dával s náma, by si přál abych mu pomohla.. Navíc - jsem na to sama, jeho rodiče na něj kašlou a tváří se, že nic nevidí a neslyší. A to jsem jim naplno řekla, že dává ať mi to prosím pomohou řešit. To sou svině, co? Vlastní syn.. Důležitý je, že můj přítel chce přestat, ale nechce nikam sám napsat, nechce nikam sám zajít, visí na mě jak malý děcko. Ale chce mít normální život. Když je nakoplej, pořád říká, proč nemůže být jak jeho známí ze základky, co teď ani nedávaj ani nehulí a mají byty a auta. Je to těžký no.. Fakt nevím.. Prosím prosím o nějaký rady co nejdřív a co nejvíc. Předem moc děkuji a všem vzkazuji: KURVA, SERTE NA PIKO!!! Kurvíte tím sebe a tenhle svět!

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše situace je poměrně složitá – jste ve vztahu s člověkem, který užívá pervitin, ačkoliv Vy jej už neužíváte – je to pro Vás z hlediska relapsu (návratu k užívání) velmi ohrožující vztah. Hodláte partnerovi tolerovat jednou za 14 dnů užívání pervitinu – málokdo ale dokáže dlouhodobě kontrolovaně drogy užívat. Není důvod, aby se z toho Váš přítel nedostal, ale vzhledem k tomu, co jste popisovala, je pravděpodobnost, že se z toho dostane sám velmi nízká. Zda se s ním máte rozejít za Vás rozhodnout nemohu, ale pokud mu chcete pomoci, trvejte na tom, aby vyhledal odborníka a poradil se o vhodném typu léčby. Navštivte odborné zařízení, zabývající se drogovou problematikou (např. kontaktní centrum) společně s přítelem – mohlo by mu to pomoci zmírnit či překonat obavy. Pokud přítel nebude mít zájem toto zařízení navštívit, zajděte tam sama a poraďte se zde o tom, jak přítele můžete k léčbě motivovat, případně co můžete v této situaci dělat. Kontakty na vhodná zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty vyhledám. Přeji hodně štěstí a kdybyste ještě něco potřebovala, opět napište.