prosim poradte mi
Milli
Prosim poradte mi co mam delat se svou dcerou je ji 16a chodi mi domu opila a kdyz se nepotaci tak je to z ni alespon citit.uz si nevim rady zkousela jsem to po dobrem po zlem ale nic mi to neni platne.Jsem uz zoufala a nevim co s ni.Zkouseli jsme i K-centrum,protoze probehla drogou.Je cim dal tim vic agresivnejsi a premyslim i o tom pozadat o radu lekare nebo nejakeho specialistu.Vzteka se chodi domu pozdeji,odmlouva"ale uz ne jako jen pubertacka"dohaduje se,je ta nejchytrejsi atd.Myslim ze je to opravdu cim dal horsi.Porad chce davat sance ze se zlepsi,ze uz to delat nebude a je to porad dokolecka.Prosim vas moc o radu.Dekuji Milli

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je škoda, že jste nenapsala, co konkrétně jste po dobrém i po zlém již vyzkoušela. V těchto situacích je velmi osvědčený způsob přístupu k dítěti, který spočívá v jasném nastavení pravidel fungování dítěte a sankcí za jejich nedodržení. Pokud dcera není plnoletá a bydlí s Vámi v jedné domácnosti, musí dodržovat pravidla, která si spolu domluvíte. Je důležité do tvorby dohody o pravidlech společného soužití zapojit i dceru (a samozřejmě i manžela) – nebude mít pocit, že Vás pouze musí poslouchat, ale že dodržuje pravidla, na kterých se spolupodílela. Mezi taková pravidla patří docházka do školy, plnění domácích povinností, příchody domů ve smluvenou dobu, neužívání alkoholu a drog (už vůbec ne doma), slušné chování vůči rodičům. Za každé nedodržení by měla následovat sankce – zde si musíte promyslet, co všechno je pro dceru důležité a čím jí opravdu můžete „potrestat“ – snížení nebo odebrání kapesného, nenakupování značkového oblečení, drahých věcí, kreditu do mobilního telefonu apod. Psala jste, že má dcera chvíle, kdy chce dávat stále znovu šanci na zlepšení a slibuje, že už to dělat nebude. Možná by bylo dobré uvědomit si, kdy má potřebu takové sliby dávat – co ji nebo její potřeby natolik ohrožuje, že není agresivní a slibuje změnu? Možná to je klíč k další motivaci dcery, aby své chování změnila. Nepíšete, proč jste přestaly chodit do K – centra, myslím si, že v této situaci je to pravděpodobně lepší volba než lékař – myslím, že léky na Váš problém neexistují, spíše bych spoléhala na jasné stanovení pravidel a důsledné vyžadování jejich plnění. Zkontaktujte se opět s K centrem a domluvte se s nimi na společných pravidelných konzultacích (jedna návštěva nic nevyřeší) – jistě Vám zde pomohou nejenom při vzájemné komunikaci, ale také s tvorbou společné dohody o pravidlech. Řešit okolnosti toho, kde a od koho dcera pervitin dostala, případně dostává je vzhledem k Vaší situaci vedlejší - pokud dcera bude chtít, zdroj si vždy najde – tudíž si ani nemusíte vyčítat, že jste to neřešila před půl rokem. Ale samozřejmě, pokud byste měla důvodné podezření, že člověk, který dal Vaší dceři pervitin, toto stále dělá, že Vaší dceři drogu nabízí, případně ji nabízí i dalším lidem a obchoduje s ní, můžete na něj podat trestní oznámení na Policii ČR. Na závěr bych Vám ráda doporučila přečíst si informace o tom, jak přistupovat k dítěti s problémem užívání návykových látek. Najdete je na adrese www.odrogach.cz ve rubrice Pro rodiče. Využít můžete i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují kromě drogové problematiky i na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Mějte se hezky, přeji Vám hodně trpělivosti.