dlouhodobé užívání kapek Tramabene
frenk 97
Užívám tři roky kapky Tramabene, na bolest pateře a pooperační stav. V poslední době se u mě objevily abstinenční příznaky, nauzea, nechutenství, velké pocení provázené zimnicí, třes rukou. prosím o odpověď, zda se ta tenhle stav dá zvládnout postupným vysazováním, dle rady obv. lékaře cca 14 dnů vysazovat 5 kapek výše zmíněného tramadoli hydrochloridum. Mrzí mě, že já, který nekouří, nepožíva alkohol jsem se dostal do této závislosti, ale skutečnost je taková. nyní uživám 3 x denně 40 kapek.

Odpověděl: Jakub Minařík
Po 3 letech užívání je možné, že došlo ke vzniku závislosti, ale také nemuselo - ona jedna věc je fyzický návyk, druhá ztráta kontroly nad užíváním a další příznaky které jsou pro diagnosu závislosti také významné. Obvykle je to tak, že pokud jste trpěl bolestmi a léky užíval v souvislosti s nimi tak je rozvoj závislosti méně pravděpodobný. S vysazením samotným by neměl být vážnější problém. Nevím, jestli jste bral po celou dobu kapky, nebo také tablety a například kapky jste nezačal užívat jen kvůli vysazení - osobně bych se asi pokusil na převod na retardované tablety (poměr 40 kapek je asi 100 mg, tablety jsou buď po 50 nebo 100 mg, nasadil bych adekvátní dávku a po týdnu nebo 14 dnech bych vysazoval po 50 mg. Možná bych vážil s vysazováním nasadit nějaká antidepresiva (nejspíše nějaké SSRI, nejspíše sertralin)- stabilizují psychiku, její destabilizace po takhle dlouhém užívání bývá docela komplikací vysazení. Navíc pokud se bolest znova objeví pomohou vám ji antidepresiva lépe snášet, závislost na nich je celkem raritní záležitost (já ji ještě za 15 let praxe neviděl). AD bych vysadil pak v červnu, pokud by se vysazení tramadolu podařilo. Jako podpůrnou medikaci bych volil Magne B6, čaj z meduňky lékařské v hojném množství (zklidňuje) a máty peprné (je dobrá na žaludek). Vzhledem k vašemu úrazu bych možná vážil vysazování zpomalit při změnách počasí, pokud zhoršují jeho změny bolest. Také je možné vysazení odložit o 3 týdny, než zaberou antidepresiva (3-5 týdnů). Plán který jsem nastínil však nemusí být pro vás vhodný. Kdyby se vašmu lékaři plán pozdával musí jej upravit dle vašeho zdravotního stavu, léků které užíváte, ... P.s. Já jsem také užíval opiáty po tříštivé zlomenině kolene docela dlouho (ve srovnání s vámi ale mnohem kratší dobu), taky jsem si říkal jaké bude vysazení a nebylo to nic složitého. Nic tak strašného to fakt není, je to jen technologická záležitost.