HEROIN
víla
Dobrý den.Přítel měl relaps,užíval asi 14 dní intravenózně.Bylo to před čtyřmi týdny.Nyní tvrdí,že přestal.Chci mu udělat drogový test.Ráda bych věděla,jak dlouho po poslední aplikaci je možné,aby byl test pozitivní?Děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, heroin je možné prostřednictvím testů z moči detekovat 2 – 3 dny od posledního užití. Ráda bych Vás ale upozornila na omezení, která s sebou testování, zvláště pak partnera, nese. Vzhledem k tomu, že heroin lze z moči detekovat pouze krátkou dobu, tak pokud bude test negativní, nezjistíte, kdy ho přítel přestal užívat a negativní výsledek jednoho testu Vám nezaručí, že už ho užívat nebude. Rozmyslet byste si měla ještě před testováním i to, jak se zachováte a jaký postup zvolíte, pokud bude test pozitivní. V případě dlouhodobějšího náhodného testování je třeba zvážit, že je to poměrně velký zásah do intimity vztahu a že tento projev nedůvěry může Váš vztah negativně poznamenat (na druhé straně je určitá nedůvěra z Vaší strany nejenom pochopitelná, ale i žádoucí). Ať již se pro testování rozhodnete či nikoliv, přítel by měl spolupracovat s odborníkem, zvláště, pokud došlo k relapsu. Relaps je poměrně častá událost, ke které v rámci léčby závislosti dochází a je velmi žádoucí, aby se s relapsem pracovalo. Relaps v rámci odborné intervence nabízí dotyčnému možnost zhodnotit příčiny jeho vzniku a do budoucna se naučit spouštěče (rizikové situace) poznat, předvídat je, vyhnout se jim anebo je zvládnout. Potřebné je i vybavit se dovednostmi a postupy, jak zabránit tomu, aby se relaps plně rozvinul.Prevence relapsu je velmi důležitá součást procesu následné péče či doléčovacího programu po absolvování základní léčby. Takže pokud zmiňovaný relaps následoval po nějaké léčbě, bylo by třeba, aby i když přítel heroin v současné době neužívá, se zkontaktoval se zařízením, kde se léčil a poradil se zde o dalším postupu (léčebny nabízejí např. týdenní opakovací léčby, což je jedna z forem následné péče). Pokud abstinoval a abstinuje sám bez odborné pomoci, měl by vyhledat zařízení, které nabízí ambulantní léčbu a následně pak doléčovací program – pomoc odborníka výrazně zvýší pravděpodobnost dlouhodobé a trvající abstinence. Také Vy, pokud budete mít pochybnosti o přítelově abstinenci, vyhledejte odborné zařízení, kde se budete moci poradit o tom, jak k příteli přistupovat a jak situaci řešit. Poradenské služby pro rodinné příslušníky a blízké osoby nabízí poradny pro rodiče a osoby blízké nebo kontaktní centra. Kontakty na tato zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty vyhledám. Přeji hodně štěstí. Blanka Kačírková.