Priciny vzniku zavislosti
Dobry den, zajimalo by me co byva pricinou toho, ze se clovek stane zavislym na drogach? Chapu, ze to neni mozne nejak pausalizovat, ale jsou nejake duvody, ktere se daji oznacit za nejobvyklejsi, nebo nejcastejsi? Nemyslim vzniklou zavislost jako dusledek blbych experimentu v jeste blbejsi spolecnosti, chtela bych vedet co chybi zdravemu, inteligentnimu jedinci, ktery zije na prvni pohled skvely rodinny zivot v materialnim dostatku a nepohybuje se v drogovem prostredi, ze sklouzne k drogam? Je to nedostatek sebevedomi, nejake krivdy z detstvi, nebo je to proste jenom nezodpovedny vul, ktery se nudi?

Odpověděl: Jakub Minařík
Vznik závislosti závisí na několika principech, obvykle bývají jmenovány 3, biologická, psychologická a sociální složka, často se hovoří ještě o složce spirituální. Vznik se pak dá popsat v kontextu těchto oblastí a různé složky mohou mít různou sílu - například nějaký defekt receptorového systému s sebou nese mimořádně vysokou vnímavost k opioidům, užití pak - pokud k němu dojde v nepříznivé psychické situaci může vést k protrahovanému užívání a vzniku závislosti. Vrstevnická skupina která má hlavní zábavu popíjení piva může ve vhodné chvíli dovést své členy až k závislosti na alkoholu, ... Pokud se jedná o zdravého jedinace bez duševních obtíží, který žije v harmonickém sociálním prostředí se zdravými návyky - takový člověk se závislým stane zřídka. Jak jsou faktory podílející se na vzniku závislosti složité ilustruje Vietnamská válka: Vyjimečný stres vojáků v době války vedl k masivnímu zneužívání opioidů, které byli velmi dobře dostupné, neb se ve Vietnamu a okolních zemích masivně pěstoval mák. Většina vojáků však po návratu do USA v užívání nepokračovala. Také je zajímavé že z těch kteří začnou drogy užívat se závislých, kteří potřebují léčbu, sociálně selhávají, ... stane jen zlomek.