zneužívání BZD v těhotenství
kachna
Ahoj!Mám obrovský problém.Byla jsem závislá na heroinu,nyní 10 let abstinuji.Ovšem dostavily se psychické obtíže a jsem na AD-Zoloft.Kromě toho jsem si sama "naordinovala" Neurol.Nyní jsem zjistila,že jsem těhotná.AD jsem si vyřešila s psychiatrem,ale mám velké obavy z BZD.Chci odabstinovat sama.Dotaz je,jak můžou BZD ovlivnit plod a jak mám postupovat při abstinenci.Nechci přijít o práci-mám si vzít neschopenku a pomalu snižovat dávky?Beru přes rok cca 5 mg.Neurolu denně.Děkuji za odpověď!

Odpověděl: Jakub Minařík
Benzodiazepiny patří mezi léčiva s rizikem poškození plodu. Alprazolam (účinná látka neurolu) je řazen do kategorie D - riziko je prokázané, požití se doporučuje jen ve vyjimečných, např. život ohrožujících situacích. Sertralin (Zoloft) patří do bezpečnější kategorie C - riziko není vyloučeno. Riziko teratogenního působení je vázáno na 1. trimestr, kdy se plod vyvíjí. Uvedené kategorie jsou podle americké vládní organizace která se zabývá bezpečností léků a potravin - Food and Drug Administration (FDA), léky jsou rozděleny do 5 skupin A, B, C, D, X - A a B jsou léky bezpečné, C a D máte výše, skupina X je kontraindikována v těhotenství. Data byla čerpána z tabulky z 8.10.2009. Pro vaše uklidnění - neznamená to, že se vám narodí nemocné nebo postižené dítě. Vždy se jedná o míru pravděpodobnosti - i ženám, které v těhotenství žily zcela zdravě, se může narodit postižené dítě. Pokud ale například užívátě některou z rizikových látek, může se pravděpodobnost zvýšit například z 1:1000 na 5:1000. Všechny matky, které jsem znal a užívali benzodiazepiny v těhotenství porodily zdravé děti. Nu co s tím - vysazení neurolu bych vnímal jako prioritu, čím dříve, tím lépe. Nepouštějte se do toho ale sama, můžete způsobit více škody, než užitku. Na vašem místě bych gynekologa upozornil na riziko - existují vyšetření, která se v situaci zvýšeného rizika mohou udělat, aby odhalila případný defekt. Za psychiatrem bych se zašel poradit o vysazení.