babusa
dobry den psala jsem jiz 11.11.chtela bych jeste dodat ze vnuk se mnou komunikuje dokonce se mnou pracuje.vse jsem mu vysvetlila a rekla ze bych byla moc rada aby s tim skoncil.jeho odpoved je ze to nejde nerozumim tomu a nechapu to.nakonec jsem se malem zhroutila a tak slibil ze by sel na leceni.rada bych vedela kde a kolik by stalo a jestli musi davat vypoved v praci nebo jak se toto praktikuje.nechce ambulantne.moc prosim o zpravicku co a jak.je jinak pracovity sikovny ale tohle je jedina vada.bydli na praze 8.jste zlaticka a verim vam ze by to zvladnul.dekuji. (babicka)

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, proto aby byla léčba účinná, je zapotřebí, aby vhodný typ léčebného programu byl vybrán přímo pro konkrétního jedince a zohledňoval tak jeho potřeby a problémy. Je proto velmi žádoucí výběr léčebného programu konzultovat s odborníkem na drogové závislosti, předejde se tak unáhlenému a možná i neefektivnímu řešení celé situace. Klasická pobytová léčba v psychiatrické léčebně či v terapeutické komunitě není pro uživatele marihuany příliš vhodná – užívání marihuany s sebou jistě nese značná rizika, ale ve srovnání s ostatními návykovými látkami nejsou tato rizika tak velká a devastující jako u ostatních návykových látek. Tato léčba je určená především pro klienty s těžší formou závislosti a závažnějšími zdravotními, sociálními a právními problémy (užíváním marihuany nevzniká klasická fyzická závislost, hovoří se spíše o psychickému návyku spojeném s určitým životním stylem). Nevím, z jakého důvodu vnuk nechce ambulantní léčbu (zvláště pak pokud pracuje), ale v Praze existuje možnost absolvovat léčbu (neboli denní stacionární program) v Denním stacionáři Sananim, což je v podstatě program „na poloviční cestě“ mezi léčbou ambulantní a pobytovou, je určený pro klienty, kteří mají kde bydlet a je pro ně běžná ambulantní léčba nedostatečná, ale přitom nepotřebují pobyt v léčebně či jiném pobytovém zařízení. Tato léčba trvá 3 měsíce a vyžaduje každodenní docházku v pracovní dny od 9.00 – 16.00 hod. Nejlepší by bylo, aby vnuk nejprve navštívil v rámci služeb Denního stacionáře motivační skupinu, která se koná každé úterý a čtvrtek od 10.30 do 12.00 hod. Jednak zde mohou odborníci doporučit vnukovi, jaká léčba či pomoc pro něj bude nejvhodnější anebo účast na této skupině může být pro vnuka i jakousi vstupní branou pro léčbu ve zmiňovaném denním programu, pokud se pro něj rozhodne. Pokud nebude chtít přijít na tuto skupinu, může si telefonicky domluvit individuální konzultaci. Kontakt: Denní stacionář, Janovského 26, 170 00 Praha 7, telefon: +420 220 803 130, mobil: 605 212 175, e-mail: stacionar@sananim.cz. Veškeré služby tohoto zařízení jsou bezplatné, pokud by se vnuk rozhodl pro denní program, pak se měsíčně přispívá 850,-Kč na zajištění teplého oběda. Velkou nevýhodou je ovšem to, že by vnuk pravděpodobně nemohl být v pracovní neschopnosti, tak jak je tomu např. při pobytu v psychiatrické léčebně a tudíž by nepobíral nemocenskou - musel by se se svým zaměstnavatelem nějakým způsobem domluvit, jak tuto situaci řešit. Toto by odpadlo v případě běžné ambulantní léčby. Pokud klient nastoupí pobytovou léčbu v léčebně, pak je léčba hrazena ze zdravotního pojištění a pacient platí regulační poplatek ve výši 60,-Kč na den. Pokud nastoupí léčbu v terapeutické komunitě, pak se většinou na léčbě finančně spolupodílí – částky se liší v různých komunitách. Doufám, že jsem Vám odpověděla na vše, co jste chtěla vědět, kdybyste ještě nějaké informace potřebovala, napište. Mějte se hezky a držím Vám i vnukovi palce.