Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu, jsem studentkou 3.ročníku VOŠZ v Českých Budějovicích a píšu diplomovou práci na téma Užívání nelegálních návykových látek u středoškolské mládeže. Chtěla bych Vás poprosit o vyjmenování nelegálních návykových látek popřípadě literaturu nebo sbírku zákonů, ve které to najdu. Ve své práci musím použít výňatek z knihy, ale zatím jsem nenašla zákon, který jednotlivé látky jmenuje. Předem děkuji za ochotu a odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, tato poradna je primárně určena pro poradenství lidem, kteří se dostali do problémů v souvislosti s užívání drog nebo jejich blízkým. Jejím účelem tedy není poskytování podkladů pro studentské práce už z toho důvodu, že dohledávání si potřebných a relevantních informací je nedílnou součástí každého studia, na VOŠ či VŠ obzvláště. Nicméně jako kvalitní zdroj informací k drogové problematice vám mohu doporučit web Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na adrese www.drogy-info.cz a dále například weby sdružení SANANIM www.odrogach.cz a www.drogy.net nebo web www.adiktologie.cz Pokud se týká právních úprav v oblasti drogové problematiky, neuvádíte, zda ve své práci chcete reflektovat stávající trestní zákon, který platí do konce letošního roku, nebo nový, jenž začne platit od ledna 2010, případně oba a jejich srovnání. V současné době jsou tzv. drogové trestné činu upraveny v ustanovení § 187, 187a, 188 a 188a, a to v zákonč č. 140/1961 Sb., trestní zákon v platném znění. Od 1.1. 2010 nabývá účinnosti nový trestní zákoník, a to zákon č. 40/2009., Sb., v němž budou drogové trestné činy upraveny v rámci ustanovení § 283 až § 287. Omamné a psychotropní látky jsou vymezeny v zákoně č. 167/1998 Sb., o návykových látkách. Doporučuji Vám také výše uvedenou problematiku konzultovat s Vaším vedoucím práce, event. požádat o ústní konzultaci i vyučujícího na právní předměty, které předpokládám v rámci studia taktéž absolvujete. Přeji hodně štěstí a ať se vám diplomová práce povede.